انواع نرم افزار های حسابداری

در این مقاله به معرفی انواع نرم افزار حسابداری و گروه بندی آنها می پردازیم.

هم چنین طبقه بندی نرم افزارها بر اساس کاربری، کسب و کار، سطح برنامه نویسی و امکانات و نیز ضرورت استفاده از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

طبقه بندی نرم افزارهای حسابداری

چرا به نرم افزار حسابداری نیاز دارید؟

تکنولوژی در عصر حاضر، باعث به روز رسانی متداوم سیستم ها و هم چنین پیشرفت در روند کاری می شود. با گسترش مراودات مالی و ارتباط با مشتریان، استفاده از نرم افزار حسابداری امری قطعی خواهد بود. استفاده از نرم افزار حسابداری صرفه جویی در مواردی از جمله زمان و ریسک را برای ما به همراه خواهد داشت.
با استفاده از نرم افزار حسابداری، خسارت های احتمالی وارده بر سیستم را می توان پیش بینی کرد و از بروز آنها جلوگیری کرد. هم چنین برای بهینه سازی کسب و کار رو به رشد، استفاده از نرم افزار حسابداری به منظور نظارت بر سازمان و هزینه ها توصیه می شود.
برای رفع پیچیدگی و ایجاد انسجام در سازمان، استفاده از نرم افزاری که با کسب و کار شما انطباق داشته باشد، الزامی است. قابل ذکر است که در برخی شرکت های دولتی با حجم کاری بالا، گاهی ملزم به طراحی و تولید نرم افزار حسابداری مورد نیاز خود می شوند. چرا که توانایی طراحی زیر سیستم های مورد نیاز خود را داشته باشند.

نرم افزار حسابداری

انواع نرم افزارهای حسابداری

همان طور که می دانید نرم افزارهای حسابداری از جهات مختلف قابل گروه بندی هستند و از آنها با نام سیستم های حسابداری هم یاد می کنند. معمولا در کسب و کارهای مختلف با بررسی نیازها، با کنار هم قرار گرفتن این نرم افزارها در یک قالب کلی، خواسته های خود را به اجرا می رسانند.

۱.نرم افزارهای حسابداری عمومی

نقش هسته حسابداری را داشته و تمامی امکانات اولیه حسابداری را شامل می شود. هم چنین مناسب مشاغل کوچک بوده و محاسبه قیمت نهایی، دریافت و پرداخت ها، انبارداری و  از قابلیت های بارز این نرم افزار می باشد.

۲.نرم افزارهای مخصوص شرکت های خاص

قابلیت های ویژه ای در این نرم افزارها گنجانده شده که برای مشاغل خاص تعریف شده. این نرم افزارها به صورت سفارشی مخصوص هر شرکت، طراحی و تولید می شوند. برخی نرم افزارها هم چون سپیدار با شناخت این دسته از نیازها، سیستم ها و زیر سیستم های ویژه ای را برای رفع نیاز این شرکت ها در نرم افزار خود گنجانده اند. نرم افزار بودجه سپیدار، مدیریت سهام و .. از این دسته هستند.

۳.نرم افزارهای سازمانی و دولتی

سازمان ها و ادارات دولتی به منظور رفع نیاز مشاغل، نرم افزار هایی را تهیه و تولید کردند. نرم افزار بیمه، نرم افزار تهیه نامه مالیاتی برای وزارت خانه ها و … از جمله این نرم افزارها می باشند.

۴.نرم افزارهای تخصصی شرکت ها و موسسات

نرم افزارهایی هستند مناسب مشاغل خاص، نظیر نرم افزار حسابداری پیمانکاری، نرم افزار حسابداری شرکتی و ..

حتما سر بزنید: نرم افزارهای تخصصی دشت

انواع نرم افزارهای حسابداری

طبقه بندی نرم افزارهای حسابداری

با توجه به درخواست های متعدد کاربران و مشتریان، نرم افزارهای خاصی برای پاسخگویی به این نیازها با کاربردهای ویژه در نظر گرفته شده.
به طور کلی کسب و کار ها در ۲ گروه جای می گیرند:

  1. SME ها ( Small & Medium Enterprises ) : به مجموعه تمامی کسب و کارهای کوچک گفته می شود.
  2. Enterprise Resource Planning) ERP) سازمان ها با حجم کاری بالا : در کسب و کارهای بزرگ برای انسجام در روند کار مراحل سازمان، در کنار نرم افزار حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی، راه کارهای یکپارچه ای که بر اساس best practice های موجود در بازار یکپارچگی سیستم را به همراه خواهد داشت. بنابراین، حجم کاری سازمان و هدف مورد نظر، در انتخاب نرم افزار نقش به سزایی دارد.
ERP

طبقه بندی نرم افزارهای حسابداری بر اساس کاربری

  • نرم افزار حسابداری پایه:

    شبکه اصلی سیستم حسابداری می باشد. هدف از طراحی این نرم افزار، رسیدگی به حساب ها، درج صورتحساب های خرید، بازرسی کلیه مدارک، بازرسی امور بانکی و سایر امور مالی مربوط به سازمان می باشد.

  • نرم افزار حسابداری مدیریت پروژه:

    این نرم افزار، به منظور نظارت و رسیدگی به سود و زیان حاصل از پروژه های بزرگ طراحی شده. با توجه به پروژه ای که فعالیت دارید، نرم افزار خاصی را برای آن تهیه و یا طراحی می کنید تا باعث پیشبرد روند کاری شما در پروژه شود.

  • نرم افزار مدیریت تنخواه:

    مدیریت تنخواه، کنترل هزینه های اختصاص یافته به سطوح یک شرکت را به عهده دارد. از این نرم افزار در مکان های دولتی و خصوصی استفاده می شود.

طبقه بندی نرم افزارهای حسابداری بر اساس کاربری
  • نرم افزار مدیریت موجودی:

    این نرم افزار، به هدف بالا بردن تدریجی سود سازمان و صرفه جویی در هزینه سازمان طراحی شده.

  • نرم افزار بودجه بندی و پیش بینی:

    تسلط و کنترل صاحبان و مدیران کسب و کار را روی شرایط درونی سازمان افزایش داده و آنها را ریزبین تر می کند.

  • نرم افزار صدور فاکتور و صورتحساب:

    مناسب کسب و کارهای کوچک بوده و به هدف درج صورتحساب و درآوردن مبلغ کل استفاده می شود. با استفاده از این نرم افزار، درصد خطای صدور فاکتور در مقایسه با پیشبرد آن به صورت دستی پایین می آید.

  • نرم افزار دارایی ثابت:

    برخی از نرم افزار های حسابداری، دارایی های ثابت را، با ایجاد یک هسته اطلاعاتی از زمان وارد کردن داده ها تا آخر کنترل می کنند. در این نوع نرم افزار، حقوق، حق بیمه، تسویه دارایی و ارزش افزوده بررسی می شود و امکان صدور فیش کارمزد در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

  • نرم افزار حسابداری مخصوص مشاغل خاص:

    نرم افزار های حسابداری در دو گروه شرکتی و فروشگاهی جای می گیرند.
    شما با تهیه نرم افزار مورد نظر، لازم است قابلیت های مورد نیاز شغل خود را به آن اضافه کرده تا استفاده بهینه را برای شما به همراه داشته باشد. در غیر این صورت، این کمبود با سفارشی سازی قابل حل است فقط هزینه بسیار به همراه خواهد داشت.

طبقه بندی نرم افزارهای حسابداری بر اساس کاربری

طبقه بندی نرم افزارهای حسابداری بر اساس کسب و کار

  • خدماتی:

    نرم افزار حسابداری خدماتی، کنترل و مدیریت گردش مالی ( دریافت وجه نقد یا چک ) شرکت را به عهده دارد. مشاغلی که در ازای ارائه کالا یا خدمات به مشتری، دریافت وجه داشته و فاکتور فروش صادر می کنند، با استفاده از این نرم افزار، کنترل بهتری روی سیستم خواهند داشت. لازم به ذکر است، ارتباط بهینه بخش مالی با مدیریت سیستم، نقش به سزایی در تعیین سود شرکت خواهد داشت.

  • پیمانکاری:
    در این نوع مشاغل، برای عقد قرار داد، استفاده از نرم افزار حسابداری پیمانکاری، بسیار حائز اهمیت است. چرا که این نرم افزار، در محاسبه هزینه های پروژه و ارزیابی سود و زیان آن، بهینه سازی روند پیشبرد پروژه را، به همراه خواهد داشت.

طبقه بندی نرم افزارهای حسابداری بر اساس نوع کسب و کار
  • تولیدی:

    در مشاغلی که با خرید و فروش مواد اولیه سر و کار دارند، استفاده از نرم افزار حسابداری تولیدی، بسیار کارآمد خواهد بود. این نرم افزار، برای کنترل موجودی انبار، تحویل به موقع مواد از پیش خریداری شده، جلوگیری از انبار کردن جنس موجود و قیمت گذاری نهایی، کاربرد به سزایی دارد.

  • بازرگانی:

    در نرم افزار حسابداری بازرگانی، قابلیت هایی برای بهبود روند کاری شرکت ارائه شده. از جمله این قابلیت ها، مدیریت گردش مالی، مدیریت رسیدگی به پیش پرداخت ها و فاکتور فروش نهایی، کنترل تخفیف ها و پورسانت ها و مدیریت موجودی را می توان نام برد. رسیدگی به موارد نام برده شده، تاثیر چشم گیری بر رضایت مشتری و سیستم درونی شرکت خواهد داشت.

  • نرم افزار حسابداری پخش:

    این نرم افزار برای مشاغلی که در زمینه توزیع کالا و سفارش گیری فعالیت دارند، بسیار کارآمد خواهد بود. استفاده از این نرم افزار بهینه سازی در عملیات فروش و توزیع را به همراه خواهد داشت. نرم افزار حسابداری پخش شامل سیستم های حسابداری، دریافت و پرداخت، انبارداری، مشتریان و فروش و پخش و سفارش گیری می باشد.

نرم افزار حسابداری پخش

طبقه بندی نرم افزار حسابداری بر اساس سطح برنامه نویسی و امکانات

  • نرم افزار تجاری:

    همان payware ها هستند، که به هدف فروش و تولیدات در مشاغل تجاری طراحی شدند و به دو صورت:

    • مالکیتی
    • متن باز
      در دسترس هستند. نرم افزارهای تجاری، داده ها را در بازه زمانی طولانی، در دسترس قرار داده و حفظ می کنند. این نرم افزار کنترل گردش های مالی، ارزیابی هزینه ها، خدمات ارائه شده به مخاطبان، مبادلات خارجی و بیمه را برای مدیران میسر کرده است.
  • نرم افزار صفحه گسترده:

    نرم افزاری است برای سهولت درج اطلاعات و اعمال محاسبات ریاضی روی آنها. این نرم افزار قابلیت درج اطلاعات در سطر و ستون و اعمال محاسبات تعریف شده همراه با عنواع فیلتر ها را مهیا کرده است. در این نرم افزار، امکان ارائه نمودار هم برای کاربران فراهم شده است.

طبقه بندی نرم افزار حسابداری بر اساس سطح برنامه نویسی و امکانات
  • نرم افزارهای سفارشی:

    برای تولید این نرم افزار، نیاز به برقراری ارتباط بین صاحبان مشاغل و تیم برنامه نویسان می باشد. چرا که خواسته های مشتریان و موارد قابل توجه، باید توسط برنامه نویسان شنیده و اجرا شود. در نتیجه، این نرم افزار، مطابق با خواسته های مشتری و کسب و کارشان طراحی شده و مختص خود سیستم می باشد. نکته قابل توجه، هزینه و زمان در این نرم افزار است، که باید در نظر گرفته شود.

  • نرم افزار حسابداری دولتی:

    نرم افزار حسابداری دولتی، بر پایه قوانین مالی کشور و تحولات وزارت دارایی بنا شده. هدف از طراحی این نرم افزار، مدیریت منابع مالی و اطلاعات مربوط به آن می باشد. به منظور سهولت کار برای کاربران، تمامی داده های ارائه شده در این نرم افزار، با توجه به استانداردهای سازمان های دولتی، تهیه می شود. در شرکت های دولتی با حجم کاری بالا، استفاده از این نرم افزار، با توجه به قابلیت های آن، الزامی است.

قابل توجه: شرکت صدرا محاسب از نمایندگان سپیدار سیستم می باشد و با بهره مندی از متخصصان کارآمد، در جهت رضایت مشتریان، قدم برمی دارد.

نتیجه گیری

امروزه، با توجه به سرعت پیشروی علم، سیستم ها، جایگزینی مناسب برای پیشبرد کارهای ما هستند.
بسیاری از کارهای دستی در مشاغل مختلف، امروزه توسط نرم افزار های کاربردی، انجام می شوند. از جمله حسابداری و امور مرتبط با آن، که وجود آن، در هر سازمانی، از الزامات می باشد. حساسیت در انتخاب نرم افزار مورد نظر، امری طبیعی برای مشاغل و صاحبان کسب و کار محسوب می شود. با توجه به خواسته ها و مسئله های موجود در مشاغل و تحلیل آنها، نرم افزار حسابداری مورد نظر کسب و کار خود را معین کنید.

برای اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید