مقدمه: اظهارنامه عملکرد چیست؟

اظهارنامه عملکرد، گزارش فعالیت‌های مالی است که اشخاص حقیقی و حقوقی در طول یک سال مالیاتی انجام می‌دهند. این گزارش در زمان مشخص شده‌ای باید به سازمان امور مالیاتی ارسال شود. اظهارنامه عملکرد، در حقیقت، یک نوع اظهارنامه مالیاتی است. این اظهارنامه توسط اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول قانون می‌شوند باید ارائه شود.

اظهارنامه عملکرد به چه معنی است؟

طبق قانون، اشخاص حقیقی و حقوقی موظف هستند، ۲۵ درصد از سود سال مالی خود را براساس اظهارنامه عملکرد، به سازمان مالیات بپردازند.

به بیان دیگر، مشمولان قانون، باید کلیه سود و زیان و فعالیات‌های مالی خود را طی اظهارنامه‌ای به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند. در این اظهارنامه، مودی مالیاتی، درآمدها، سود، زیان، معافیت‌ها، بخشودگی‌ها، بدهی‌ها و تمام اطلاعات مالی خود را به صورت شفاف در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد.

در نهایت ممیزان مالیاتی این اظهارنامه را بررسی کرده و مقدار مبلغی را که به عنوان مالیات باید توسط مودی پرداخت شود را به وی ابلاغ می‌کنند.

بر این اساس، سازمان امور مالیاتی، با صرف وقت و هزینه کمتر می‌تواند بر مقدار و پرداخت مالیات نظارت داشته باشد.

اظهارنامه عملکرد چیست؟

چه افرادی موظف به ارائه اظهارنامه عملکرد می‌باشند؟

طبق قانون، افراد حقیقی و حقوقی صاحب کسب و کار، هر سال، موظف به ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد خود به سازمان امور مالیاتی می‌باشند.

افراد حقیقی

براساس ماده ۹۵ مالیات‌های مستقیم، افراد حقیقی که دارای کسب و کار بوده و از آن طریق درآمد کسب می‌کنند، موظف هستند در موعد مقرر شده، اظهارنامه عملکرد خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. این اظهارنامه برای یک سال مالی تهیه می‌شود.

مودی موظف است تا اظهارنامه عملکرد سال ۹۸ را تا ۳۱ خردادماه سال ۹۹ ‌را ارائه دهد.

افراد حقوقی

افراد حقوقی که شرکتی به نام خود ثبت کرده‌اند نیز، براساس ماده ۱۱۰ قانون مالیات‌های مستقیم، موظف هستند اظهارنامه عملکرد سال ۹۸ خود را تا پایان تیرماه سال ۹۹ تهیه کرده و در سایت بارگزاری کنند.

همچنین به همراه این اظهارنامه، شخص حقوقی، مدارک ثبت شرکت و آگهی آخرین تغییرات رانیز ارائه می‌دهد. در این اظهارنامه مالیات عملکرد، مودی، موظف است ترازنامه سود و زیان خود را در موعد تعیین شده تحویل دهد.

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی

چه مدارکی برای ارائه اظهارنامه عملکرد ضروری هستند؟

برای ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد، افراد مختلف، مدارک متفاوتی را باید ارائه کنند. در ادامه به مدارکی که باید ارسال گردد اشاره می‌کنیم.

  • اشخاص حقیقی و حقوقی گروه اول باید ترازنامه خود را ارائه دهند. مشاغلی که خرید و فروش آن‌ها در سال مالی بیشتر از سی میلیارد ریال باشد جزو گروه اول محسوب می‌شوند. اگر ده برابر درآمد مشمول مالیات شخص حقیقی و یا حقوقی، بیش از ۳۰میلیارد ریال گردد نیز ، آن‌ها جزو مشاغل گروه اول خواهند بود. علاوه بر این دوگروه، افرادی که کار واردات و صادرات انجام می‌دهند و دارای کارت بازرگانی می‌باشند، صاحبان کارخانه‌ها، معادن، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، کلینیک‌های تخصصی، زایشگاه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صرافی‌ها نیز مشمول این قانون شده و باید ترازنامه مالی خود را ارائه دهند.
برای ثبت نام کلیک کنید.

در سایت سازمان امور مالیاتی ثبت‌نام کنید

برای ارائه اظهارنامه عملکرد، باید در سایت ثبت نام کرده و کد رهگیری خود را دریافت نمایید.
برای ثبت نام کلیک کنید.
  • مودیان مالیاتی باید برای تهیه اظهارنامه عملکرد خود، درآمد نهایی و میزان فروش داخلی و خارجی خود را محاسبه کرده و ارائه دهند. تسلیم کردن سود و زیان، دومین مدرکی است که باید در اظهارنامه قرار داشته باشد.
  • صورت گردش مالی مواد اولیه و کالاهای مورد استفاده باید در اظهارنامه عملکرد قرار بگیرد.
  • برای شرکت‌های تولیدی و خدماتی، مبلغ تمام شده کالا و یا خدمت انجام شده می‌بایستی در اظهارنامه اعلام شود.
  • ارائه قرارداها، صورت وضعیت‌ها، تعادیل، تغییرمقادیر و در نهایت قیمت تمام شده قرارداد برای اظهارنامه عملکرد شرکت‌های پیمانکاری ضروری است.
  • تمام مودیان، برای ارائه اظهارنامه خود باید شماره ثبت پلمپ دفاتر قانونی را اعلام کنند.
  • درطول سال مالی، اشخاص حقیقی و حقوقی مالیات‌هایی مانند مالیات ارزش افزوده و یا مالیات تکلیفی را پرداخت می‌کنند. این مالیات‌های پرداخت شده نیز باید در اظهارنامه عملکرد ذکر شوند.
  • علاوه بر تمام موارد ذکر شده، اظلاعات حقوقی و ثبتی مودی نیز باید در اظهارنامه عملکرد قرار داشته باشد.
مدارک لازم برای ارائه اظهارنامه

تا چه زمانی می‌توان اظهارنامه عملکرد را ارائه داد؟

براساس قانون، زمان ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد برای دو گروه اشخاص حقیقی و حقوقی به شرح زیر است:

  • سال مالیاتی مودیان حقیقی تا پایان اسفندماه است. بنابراین اشخاص حقیقی تا ۳۱ خرداد ماه مهلت دارند تا اظهارنامه الکترونیکی خود را ارائه دهند.
  • مهلت ارائه اظهارنامه عملکرد، برای اشخاص حقوقی، پایان تیرماه تعیین شده است. بنابراین اشخاص حقوقی می‌توانند تا ۳۱ تیرماه هر سال، اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

مودی که اظهارنامه عملکرد را ارائه ندهد چقدر جریمه می‌شود؟

براساس ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم، درصورتی که اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل، اظهارنامه مالیاتی عملکرد خود را در موعد مقرر ارائه ندهند، ۳۰% مالیاتی که به آن‌ها تعلق گرفته است، جریمه خواهند شد. این میزان، برای سایر مشمولان ۱۰ درصد خواهد بود. این جریمه غیر قابل بخشودگی می‌باشد.

این جریمه، در سال ۱۳۹۵ و پس از آخرین اصلاح قانون مالیات مستقیم، به طور یکسال برای اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر گرفته شده است. پیش از آن، برای اشخاص حقوقی جریمه معادل ۴۰% درنظر گرفته شده بود.

برای تماس با ما کلیک کنید

سوالات خود را از ما بپرسید

ما در صدرا محاسب به شما در تهیه اظهارنامه عملکرد و ارائه آن به سازمان امور مالیاتی یاری می‌رسانیم.
برای تماس با ما کلیک کنید

درصورت ارائه به موقع اظهارنامه عملکرد، چه جایزه به مودی تعلق می‌گیرد؟

تهیه و تنظیم اظهارنامه، کاری وقت‌گیر و انرژی‌بر است. این کار، کاری تخصصی و حساس محسوب می‌شود. اما با وجود این ارائه به موقع اظهارنامه عملکرد، باعث می‌شود، مودی بتواند از مزایای این کار برخوردار گردد.

اشخاصی که طی سه سال پی در پی، اظهارنامه عملکرد خود را در موعد مقرر ارائه دهند و مالیاتی را که به آن‌ها تعلق می‌گیرد به موقع بپردازند، مشمول جایزه خوش حسابی خوهند شد.

مودیان خوش حساب، در پایان سال سوم، ۵ درصد مالیات سه سال گذشته خود را به عنوان جایزه دریافت خواهند کرد.

اظهارنامه عملکرد به چه صورت بررسی می‌شود؟

پس از ارائه اظهارنامه، ممیزان، به مدت یک سال مهلت خواهند داشت تا آن را بررسی کنند. آن‌ها پس از بررسی دقیق، مالیاتی را که به مودی تعلق می‌گیرد را اعلام می‌کنند.

پس از ابلاغ مالیات توسط ممیز، مودی سه ماه فرصت خواهد داشت که آن‌را پرداخت کند و یا به مبلغ اعلام شده اعتراض نماید.

لازم به ذکر است مودی برای اصلاح اشتباهات رخ داده در اظهارنامه تا یک ماه پس از ارائه آن، فرصت دارد. در صورتی که ممیز اشتباهات را پیدا کند، مودی مشمول علی الراس خواهد شد.

بررسی اظهارنامه عملکرد

علاوه بر اظهارنامه عملکرد، چه اظهارنامه مالیاتی باید ارائه شود؟

علاوه بر اظهارنامه عملکرد، قانون گذار، اظهارنامه‌های دیگری را نیز، برای ارائه به سازمان امور مالیاتی تعریف کرده است:

  • صاحبان املاک ویژه، براساس ماده ۵۷ و ۸۰ قانون مالیات‌های مستقیم، موظف به تهیه و ارائه اظهارنامه می‌باشند.
  • طبق ماده ۵۷، افراد حقیقی که در طول سال هیچ‌گونه درآمدی نداشته‌اند، باید اظهارنامه‌ای را که توسط سازمان امور مالیاتی تهیه شده و در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، پرکرده و ارائه دهند.
  • ماده ۸۰ قانون، در مورد واگذاری ملک است. بر این اساس شخص تا سی روز پس از انجام معامله مهلت دارد تا فرمهای مربوطه را پر کرده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.
  • پس از انحلال هر شرکت، براساس ماده ۱۱۴ و ۱۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم باید اظهارنامه انحلال به سازمان امور مالیاتی ارائه شود.
  • بر اساس ماده ۱۱۶، اشخاص حقوقی که شرکت خود را منحل کرده‌اند، تا ۶ ماه پس از تاریخ انحلال، فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی را ارائه دهند.
  • اشخاص حقیقی قبل از تصمیم‌گیری مجمع عمومی و اعلام انحلال شرکت موظف هستند براساس ماده ۱۱۴، اظهارنامه مالیاتی خود را در فرمتی که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است، ارسال کنند. در این اظهارنامه تمامی دارایی و بدهی شخص قرار می‌گیرد.
برای تماس با ما کلیک کنید

تهیه و ارسال اظهارنامه عملکرد

این کار نه تنها وقت‌گیر بلکه کاری حساس و تخصصی است. ما در صدرا محاسب شما را در تهیه و ارائه اظهارنامه عملکرد یاری خواهیم کرد.
برای تماس با ما کلیک کنید

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما می‌توانید با شماره ۴۶۰۱۴۷۲۱-۰۲۱ و ۸۶۰۹۳۴۶۸-۰۲۱ تماس بگیرید.
همچنین می‌توانید فرم زیر را پر کرده تا در سریعترین زمان، کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

فرم مشاوره رایگان