مقدمه: نحوه تنظیم اظهارنامه اشخاص حقیقی گروه اول

نحوه تنظیم اظهار نامه اشخاص حقیقی گروه اول و ارسال اظهارنامه مالیاتی یکی از دغدغه های مؤدیان مالیاتی می باشد. در بیشتر مواقع مؤدیان و همینطور حسابداران از اینکه میزان درآمد آنها چه مقدار است، یا چه میزان هزینه را باید به اداره امور مالیاتی اظهار کنند اطلاع دارند. ولی با مسئله ای که مواجه هستند، چگونگی تنظیم و ارسال این اطلاعات است. ما در این مقاله علاوه بر نحوه تکمیل اظهارنامه، نکات مهمی که باید در ارایه آن مد نظر باشد را بررسی می نماییم.

در ابتدای این مقاله تعریفی از اشخاص حقیقی گروه اول را می آوریم. سپس نحوه اعمال معافیت قانونی که برای اشخاص حقیقی گروه اول در نظر گرفته شده را بیان خواهیم کرد.

نحوه تنظیم اظهار نامه اشخاص حقیقی گروه اول

در ادامه به این مسئله می پردازیم که در صورت عدم اعلام معافیت مالیاتی در اظهارنامه توسط اشخاص حقیقی، با چه عواقبی مواجه می شوند. در آخر نحوه تکمیل فرم های مالیاتی اشخاص حقیقی گروه اول را توضیح خواهیم داد و شما با نحوه تنظیم اظهارنامه اشخاص حقیقی آشنا خواهید شد.

با شرکت صدرا محاسب بصیر همراه باشید.

اشخاص حقیقی گروه اول چه کسانی هستند؟

در ادامه بررسی نحوه تنظیم اظهارنامه اشخاص حقیقی باید گفت که اشخاص حقیقی گروه اول به گروهی از افراد گفته می شود که دارای مشاغلی هستند و مجموع فروش سال قبل آنها بیش از ۳۰ میلیارد ریال بوده باشد و یا صاحبان مشاغلی همچون: 

  1. دارندگان کارت بازرگانی یعنی واردکنندگان و صادرکنندگان.
  2. صاحبان کارخانجات، واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن.
  3. صاحبان صرافی.
  4. صاحبان بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی.
  5. صاحبان هتل های سه ،چهار و پنج ستاره.
  6. صاحبان فروشگاه های زنجیره ای دارای مجوز.
اشخاص حقیقی گروه اول چه کسانی هستند؟

تکالیف مربوط به اشخاص حقیقی گروه اول

از نظر قانون و ممیزین مالیاتی تکالیف اشخاص حقیقی گروه اول، همچون شرکتها و اشخاص حقوقی بررسی می شود و نگاه سخت گیرانه تری به این گروه، نسبت به دو گروه دیگر اشخاص حقیقی دارند.

نکته:طبق آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ (تبصره۲) به شماره ۲۳۰۷۶۱ مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ که از ابتدای سال ۱۳۹۵ لازم الاجرا گردید، در دوسال اول شروع فعالیت مؤدی (شخص حقیقی) به استثنا مؤدیانی که براساس نوع فعالیت در گروه اول اشخاص حقیقی قرار گرفته اند، انتخاب گروه بندی به عهده خود مؤدی می باشد.

معافیت در نظر گرفته شده برای اشخاص حقیقی گروه اول

هر شخص حقیقی از تاریخ شروع فعالیت خویش، مطابق تبصره ۳ ماده ۱۷۷ قانون مالیات های مستقیم، ۴ ماه فرصت دارد که به حوزه مالیاتی خود مراجعه کند. شخص حقیقی می تواند به اتحادیه صنف مربوطه خود رجوع کرده و پس از دریافتِ نامه از اتحادیه، مبنی بر شروع فعالیتش، به اداره دارایی مراجعه کند. اگر ۴ ماه فرصتی که برای مراجعه و معرفی به اداره امور مالیاتی به اشخاص داده شده به پایان برسد و مؤدی اقدامی انجام  ندهد، معافیت معیشتی مربوط به سال مربوطه را از طرف سازمان امور مالیاتی دریافت نخواهد کرد.
در ادامه به این مسئله می پردازیم که معافیت معیشتی  چیست؟

معافیت معیشتی

در قانون اعلام شده است، هر شخص حقیقی که مشغول به کار می باشد، تا سقف مشخصی از درآمد خویش را معاف از مالیات است. این سقف در آمدی، هر ساله در قانون بودجه اعلام می گردد.
میزان معافیت اشخاص حقیقی موضوع ماده ۵۷ و ۱۰۱مصوب سال ۱۳۹۹ قانون مالیات مستقیم، سالیانه ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود.

درآمد اشخاص حقیقی پس از معافیتی که قانون برای آنها در نظر گرفته، طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم، به شرح ذیل محاسبه می گردد:

  1. تا مبلغ پانصد میلیون ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به نرخ ۱۵٪
  2. مازاد پانصد میلیون ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال تا میزان یک میلیارد ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به نرخ ۲۰٪
  3. مازاد یک میلیارد ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال  به نرخ ۲۵٪

به طور مثال: اگر شخص حقیقی دارای ۵ میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات (در آمدی که معافیت معیشتی از آن کسر گردیده) باشد، نحوه محاسبه مالیات این شخص به این صورت می باشد:

مثال معافیت معیشتی

مالیات پرداختی شخص فوق به مبلغ ۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال می باشد.

نکته:در صورتی که اشخاص حقیقی معافیت مالیاتی مربوط به خود را در اظهارنامه مالیاتی خویش ابراز ندارند، می توانند از اداره امور مالیاتی در خواست نمایند که در زمان رسیدگی، معافیت معیشتی برای آنها در نظر گرفته شود.

آخرین زمان تسلیم اظهارنامه اشخاص حقیقی گروه اول سال۱۳۹۸

زمان تسلیم اظهارنامه اشخاص حقیقی، مربوط به سال ۱۳۹۸ بنا بر بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۹/۲۴ مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۲۹، پایان مرداد ماه می باشد.

نکته: چنانچه آخرین روز مرداد ماه مصادف با روز تعطیل باشد، اولین روز پس از تعطیلی به عنوان آخرین موعد تسلیم اظهارنامه تعیین می گردد.

آخرین زمان تسلیم اظهار نامه اشخاص حقیقی گروه اول

نحوه تکمیل فرم های مالیاتی اشخاص حقیقی گروه اول

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه های مالیاتی به شرح زیر می باشد:

  1. اطمینان از اتصال رایانه به اینترنت
  2. مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان و دانلود اظهارنامه مربوطه
  3. نصب نسخه نرم افزار اظهارنامه مالیاتی
  4. ورود اطلاعات درخواستی در نرم افزار اظهارنامه مربوطه
  5. دریافت اطلاعات هویتی مؤدی از سامانه ثبت نام الکترونیکی
  6. تکمیل جدول های اطلاعاتی و مالی توسط مؤدیان
  7. چاپ و بررسی نسخه پیش نویس
  8. ارسال اطلاعات به سازمان امورمالیاتی کشور
  9. دریافت کدرهگیری
  10. صدور الکترونیکی قبض مالیاتی
  11. امکان پرداخت الکترونیکی قبض مالیاتی
برای تماس با ما کلیک کنید

مشاوره رایگان

ما در صدرا محاسب به تمام سوالات شما در مورد نحوه تنظیم اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی گروه اول، پاسخ خواهیم داد.

برای تماس با ما کلیک کنید

فرم ها

در اینجا قصد داریم تا نحوه تکمیل فرم های مالیاتی اشخاص حقیقی گروه اول را توضیح دهیم. برای دانلود فرم اظهارنامه اشخاص حقیقی گروه اول عملکرد سال ۱۳۹۸ می توانید به این لینک مراجعه کنید.

  1. در فرم شماره یک، شخص حقیقی باید مشخصات مربوط به خود را در کادر مربوطه  تکمیل نماید.

سپس حساب های بانکی مربوط به کسب و کار خویش را مشخص می کند. اطلاعات مربوط به اقامتگاه قانونی شخص وارد می شود. این اطلاعات شامل کد فعالیت اصلی و فرعی و شهرت کسبی که باید از اطلاعات مندرج در پروانه کسب مشاهده گردد.

فرم شماره 1 اشخاص حقیقی گروه اول
  1. در فرم شماره دو، مؤدی لازم است تا اطلاعات مربوط به نحوه انجام فعالیت خویش را تکمیل نماید.

سپس در جدول بعدی اطلاعات مربوط به مجوز هایی که برای انجام فعالیت مورد نیاز می باشد و توسط مؤدی دریافت شده ذکر می نماید. در جدول شماره ۲ این فرم، اطلاعات مربوط به دفاتر قانونی اشخاص حقیقی گروه اول ثبت گردد.

فرم شماره 2 اشخاص حقیقی گروه اول
  1. در فرم شماره سه، در صورتی که در فرم شماره ۲ محل اقامتگاه استیجاری مشخص گردد، می باید اطلاعات مربوط به مالک یا مالکین شخص حقیقی در جدول شماره ۳ وارد شود.

در بخش (ب) که مربوط به محاسبه مالیات می باشد، قسمتی از گزینه ها، مستقیم توسط خود مؤدی تکمیل می شود و بخشی دیگر از گزینه ها با تکمیل جداولی که در صفحات بعدی فرم ها آورده شده اند، پر می گردند.

فرم شماره 3 اشخاص حقیقی گروه اول
  1. با تکمیل فرم شماره چهار، چنانچه مؤدی در سال فعالیت، هزینه هایی را از قبیل هزینه درمانی برای خود یا افراد تحت پوشش خویش، هزینه های ناشی از آتش سوزی، زلزله و سیل و… متحمل گردیده باشد با ارائه مستندات و مدارک می تواند، هزینه های فوق را جزو موارد قابل کسر از درآمد مشمول مالیات نماید.
  • در جدول ۴-۲، چنانچه مؤدی در مشاغلی فعالیت داشته باشد که طبق قانون معاف از مالیات هستند، مانند کشاورزی، دامپروری، خیریه و… می باید جدول را تکمیل کرده تا بتواند آن بخش از درآمد خود که مشمول مالیات صفر است، مجزا نماید.
  • در جدول شماره ۵، در صورتی که شخص حقیقی اقدام به ارسال کمک بلاعوض نماید، می تواند با ارائه مستندات و تکمیل این جدول، از مزایای مربوط به آن برخوردار گردد.
  • در جدول شماره ۶، معافیت هایی که برای شخص حقیقی در نظر گرفته شد وارد می گردد.
فرم شماره 4 اشخاص حقیقی گروه اول
  1.  در فرم شماره پنج، در جدول شماره ۷ چنانچه مؤدی در طی سال، فعالیتی انجام داده باشد و مالیات متعلقه از ایشان کسر و وصول شده باشد؛ مؤدی می تواند با نشان دادن اطلاعات مربوط به این معاملات در جدول فوق از پرداخت مجدد مالیات برای درآمد کسب شده جلوگیری نماید مانند نقل وانتقال املاک و سرقفلی و…
  • جدول شماره ۸، این جدول نشانگر ترازنامه شرکت می باشد مؤدی می بایست دارایی ها و بدهی ها و سرمایه را در ابتدای دوره و انتهای دوره در این جدول نشان دهد. همچنین باید در فرم پایین صفحه، مبلغ خرید طی دوره دارایی ثابت مشهود و سایر دارایی های خریداری شده را به تفکیک وارد نمود.
  • جدول شماره ۹، این جدول مربوط به ورود داده های مربوط به سود و زیان واحد می باشد.
  • اطلاعات مربوط به درآمد این شرکت از تکمیل جداول ۱۵،۱۴،۱۳،۱۲ بدست می آید و هزینه ها بصورت دقیق وارد می شود.
فرم شماره 5 اشخاص حقیقی گروه اول
  1. در فرم شماره شش، در جدول شماره ۱۰ چنانچه فعالیت مؤدی، فعالیت بازرگانی یا تولیدی باشد، نیازمند آن است که اطلاعات مربوط به خویش را به صورت کامل در جدول وارد نماید.
  • جدول شماره ۱۱، در صورتی که مؤدی به فعالیت واردات و صادرات مبادرت نموده باشد، این فرم را تکمیل می نماید.
فرم شماره 6 اشخاص حقیقی گروه اول
  1. در فرم شماره هفت، در جدول شماره ۱۲ اطلاعات سرجمع مربوط به فروش داخلی یا خارجی مؤدی مشخص می گردد.
  • جدول شماره ۱۳، این جدول مربوط به بهای تمام شده کالای فروش رفته می باشد. بهای تمام شده محاسبه شده در این جدول به صورت سود و زیان انتقال پیدا می کند.
فرم شماره 7 اشخاص حقیقی گروه اول
  1. در فرم شماره هشت، در جدول شماره ۱۴ چنانچه مؤدی در زمینه پیمانکاری یا ارائه خدمات فعالیت دارد، اطلاعات مربوط به فعالیت پیمانکاری خویش را در جدول مربوطه وارد می نماید.
  • مؤدی موظف است، جدول شماره ۱۵ را که مربوط به بهای تمام شده، ارائه خدمات و پیمانکاری می باشد، تکمیل نموده؛ پس از تکمیل، بهای تمام شده مندرج در این جدول به صورت و سود زیان انتقال پیدا می کند.
  • آخرین مرحله، تایید اطلاعات وارده شده توسط مؤدی و تیم مالی و وارد نمودن مشخصات افرادی که در تکمیل اظهارنامه سهیم هستند، می باشد .
فرم شماره 8 اشخاص حقیقی گروه اول

نتیجه گیری در مورد نحوه تنظیم اظهارنامه اشخاص حقیقی گروه اول

در این مقاله به طور کامل با اشخاص حقیقی گروه اول آشنا شدیم. درباره اینکه چه مشاغل و چه سطحی از درآمدها مشمول اشخاص حقیقی گروه اول می باشند صحبت کردیم. معافیت معیشتی را به صورت کامل به همراه مثال توضیح دادیم. در آخر نحوه تکمیل فرم های مربوط به اظهارنامه اشخاص حقیقی گروه اول شرح داده شد.
خوشحال می شویم نظرات خود را با ما درمیان بگذارید. پاسخگوی سوالات شما هستیم.

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما می‌توانید با شماره ۴۶۰۱۴۷۲۱-۰۲۱ و ۸۶۰۹۳۴۶۸-۰۲۱ تماس بگیرید.
همچنین می‌توانید فرم زیر را پر کرده تا در سریعترین زمان، کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

فرم مشاوره رایگان