مقدمه: آموزش ثبت فاکتور خرید در نرم افزار سپیدار

در این مقاله می خواهیم شما را با فاکتور خرید در نرم افزار حسابداری سپیدار آشنا نماییم. در ابتدا، شما را با مفهوم فاکتور خرید آشنا می نماییم.

در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه می توانیم فاکتور خرید در سپیدار صادر کنیم. در ادامه تفاوت های فاکتور خرید و فاکتور خدمات سپیدار بیان می کنیم .

سپس تفاوتی که مابین فاکتور خرید و رسید انبار است را برای شما شرح خواهیم داد .

فاکتور خرید چیست ؟

زمانی که فردی کالایی را از تامین کننده خریداری نموده است در این زمان است که برای خریدار فاکتور خرید صادر می شود .زمانی که این فاکتور خرید در سپیدار صادر شد این به این معنی نیست که رویداد مالی انجام گرفته است و حتی برای آن سند حسابداری ثبت نمی شود .

به این دلیل رویداد مالی نیست که هنوز مالکیت کالا به خریدار انتقال داده نشده است و خطراتی که ممکن است که پیش آید بر عهده خریدار نیست . در صورتی در قسمت فاکتور خرید جدید ثبت می کنیم که ابتدا فاکتور خرید را از تامین کننده دریافت نمودیم یا اینکه فاکتور دارای تخفیفات و اضافات می باشد .

چگونه می توانیم فاکتور خرید جدید را در نرم افزار سپیدار ثبت نماییم ؟

نرم افزار سپیدار برای شما ثبت مبلغ اضافات در فاکتور خرید و گزارش گیری های متنوع از فاکتور خرید و ثبت چندین رسید انبار از روی یک فاکتور خرید را برای شما فراهم کرده است اما این ثبت فاکتور به چه صورت برای شما امکان پذیر است ؟
برای ثبت فاکتور خرید مراحل زیر را با دقت انجام دهید :

  • ۱. قسمت عملیات ” فاکتور خرید جدید ” را از منوی ” تامین کنندگان و انبار” انتخاب نمایید .

فاکتور خرید در سپیدار
  • ۲. شما فرم خریدی را مشاهده خواهید کرد که به توضیح آن می پردازیم :

فاکتور خرید سپیدار سیستم
    • اولین سوالی که از شما می پرسد این است که شما کالا را از چه تامین کننده ای خریداری می نمایید تامین کننده شامل شخص حقیقی یا حقوقی که کالا از آن خریداری می شود .
    • شماره و تاریخ فاکتور زمانی است که در اسناد ما ثبت می شود و تاریخ فاکتور بر اساس تاریخ خرید است که ثبت می شود . در شماره گذاری شما می توانید به صورت دستی ثبت می شود و در روش خوکار شما می توانید از قسمت تنظیمات فهرست و روش های شماره گذاری قابلیت انتخاب را دارند .
    • شماره فاکتور : پر کردن این بخشی الزامی نمی باشد و برای زمانی است که تامین کننده فاکتور خرید را ارسال می کند و توسط وی ثبت می شود .
    • ارز : ارزی که مد نظر شماست را از قسمت ارز انتخاب کنید . مثلا اگر با ارز ریال کار می کنید آن را وارد نمایید ..
فاکتور خرید در سپیدار

اقلام فاکتور خرید شامل موارد زیر است :

اقلام فاکتور خرید شامل موارد زیر است :

    • کد کالا : در صفحه فاکتور خرید یک ردیف جداگانه باز نمایید و قسمت کد کالا را باز نمایید در این قسمت می توانید کالای مورد نظر خود را انتخاب نمایید .که به عنوان کالا نمایش داده می شود . این کار به این دلیل انجام می شود که عموما ما کد کالا را حفظ نیستیم . به خاطر همین این کار را انجام می دهیم .
    • واحد اصلی : تعدادی از کالاهایی که شما خریداری نموده اید در این بخش ثبت می شود .
    • عنوان ردیابی : باید کالای شما درارای ردیابی باشد تا در این قسمت مشخص شود .
    • باقیمانده : این بخش جهت صدور رسید انبار می باشد .
    • فی : مبلغ کالایی که خریداری شده است در این قسمت می باشد .
    • خالص : در این قسمت اضافات و کسر تخفیفات هم محاسبه می شود .

سوالاتی که ممکن است در مورد فاکتور خرید سپیدار برای شما پیش آید :

  • • چگونه می توانیم ثبت پیش پرداخت انجام دهیم ؟

    شما می توانید با استفاده از آیتمی که در بالای فرم فاکتورتان وجود دارد مبلغ خود را ثبت نمایید. در ضمن اگر شما خواستید پیش پرداخت را حذف نمایید می تونید از گزینه حذف که در فرمتان وجود دارد استفاده نمایید. زمانی که فاکتور خرید تبدیل به رسید انبار شد شما می توانید از طریق فاکتور خرید پرداخت آن را ثبت نمایید .

  • چگونه می توانید در فاکتور خرید نرم افزار سپیدار تقسیط داشته باشید ؟

    شما می توانید از آیتمی که در بالای فرم فاکتور است آن را انتخاب نمایید سپس مبلغ مورد نظرتان را انتخاب نمایید .

  • آیا امکان ثبت فاکتور خرید در نرم افزار سپیدار سیستم وجود دارد ؟

    بله ، شما می توانید سمت چپ بالای فاکتور خرید ارز مورد نظر خود را انتخاب و مبلغ مورد نظر خود را انتخاب نمایید. البته این نکته فراموش نشود که سیستم شما باید زیر سیستم ارزی را داشته باشید .

  • چگونه امکان کپی کردن و چاپ فاکتور خرید در سپیدار وجود دارد ؟

    تنها کافی است به قسمت بالای فرم فاکتور خرید بروید و گزینه تکثیر را انتخاب نمایید . و در صورت پرینت می توانید گزینه پرینت را از بالای صفحه انتخاب نمایید .

  • اصلاح فاکتور خرید در سپیدار چگونه است ؟

    در ابتدا باید بدانیم که در نرم افزار سپیدار فاکتور خرید فرمی است که توسط تامین کننده برای خریدار صادر می شود. و سند حسابداری اصلا ندارد و رویداد مالی به حساب نمی آید .

    برای همین عملا سندی به سیستم حسابداری ما صادر نمی کند . این فاکتور خرید می تواند بعدا تبدیل به رسید انبار شود . اگر که فاکتور خریدی داشته باشیم که به هر دلیلی هنوز رسید انبار نشده باشد شما می توانید مبلغ آن را تغییر دهید و اصلاحات آن را انجام دهید . در این شرایط می شود اصلاح فاکتور خرید به شرط این که تبدیل به رسید انبار نشده باشد اصلاحات روی آن انجام شود .

  • تفاوت های فاکتور خرید و فاکتور خدمات در سپیدار چیست ؟

    فاکتور خرید خدمت : بعضی از شرکت ها ( بازگانی ، خدماتی ، پیمانکاری ، تولید ) بعضی از خدمتشان را از بیرون از شرکت دریافت می نمایند . که به آن فاکتور خدمت می گوییم برای مثال یک شرکت تولیدی پوشاک که دوخت بعضی از لباس ها را به یک شرکت دیگر می دهد . و حسابداری خدماتی که از بیرون دریافت می کند را می خواهد در سیستم ثبت نماید . که تحت عنوان هزینه ها هم است . و باید این اطلاعات را در فاکتور خرید خدمات  ثبت نماید .
    فاکتور خرید سند حسابداری برایش ثبت نمی شود در صورتی که برای فاکتور خرید خدمات سند حسابداری صادر می گردد . در فایل خرید و فروش فصلی حتما شرکت می کند در صورتی که فاکتور خرید شرکت نمی کند .

تفاوت فاکتور خرید و رسید انبار چیست ؟

  • فرض نمایید شرکتی قصد خرید کالایی را دارد و از سه شرکت دیگر قیمت را استعلام می کند . بعضی از شرکت ها این استعلام خرید را در سیستم خود ثبت می نمایند .

بعد بر اساس پیشنهادات و آیین نامه هایی که دارند از سه تا پیش فاکتور که دارند یکی را نهایی کنند و خرید اصلی انجام شود و شرکت می تواند این سه تا استعلام را در بخش فاکتور خرید در سیستم سپیدار ثبت نماید و فعلا ثبت شده و معامله ای صورت نگرفته است .

و این فاکتور خرید بعدا تبدیل به رسید انبار شود و زمانی که فاکتور ما تبدیل به رسید انبار شد کالا در انبار ماست تحت عنوان موجودی کالا و رویداد مالی اتفاق می افتد و سند حسابداری در این زمان وجود دارد .

  • در فاکتور خرید امکان ثبت تخفیفات و اضافات را داریم اگر از مجموعه ای پیش فاکتور بگیریم تخفیفات و اضافاتی را داراست و شما می توانید تخفیفات و اضافات را در فاکتور خرید ثبت نماییم . ولی این امکانات در رسید انبار وجود ندارد به این دلیل که کالا خریداری شده و بهای تمام شده را ثبت می نماییم .
  • فاکتور خرید به این دلیل که رویداد مالی نیست در انبار ما تاثیری ندارد پس موجودی انبار ما تغییر نمی کند اما به محض این که رسید انبار ثبت شود موجودی انبار ما افزایش پیدا می کند  هم چنین فاکتور خرید در فایل خرید و فروش فصلی و اظهارنامه ارزش افزوده شرکت نمی کند در صورتی که رسید انبار در فایل خرید و فروش فصلی شرکت می کند .

اگر هم ارزش افزوده داشته باشد طبیعتا در بخش اظهارنامه ارزش افزوده شرکت می کند .

فهرست فاکتور خرید

شما می توانید با انتخاب قسمت تامین کنندگان و انبار فهرست فاکتور خرید را مشاهده نمایید . در ضمن در صورت ویرایش یا حذف فاکتور خرید می توانید کلیک راست نمایید .

فاکتور خرید در نرم افزار حسابداری سپیدار
برای تماس با ما کلیک کنید

مشاوره رایگان

ما در صدرا محاسب به تمام سوالات شما در مورد نحوه تهیه و کار با نرم افزار سپیدار، پاسخ خواهیم داد.
برای تماس با ما کلیک کنید

نتیجه گیری در مورد فاکتور خرید در نرم افزار سپیدار

در این مقاله ما به صورت کامل در مورد فاکتور خرید در نرم افزار سپیدار  برای شما صحبت کردیم.

در ابتدای مقاله درباره فاکتور خرید توضیحاتی را ارائه کردیم سپس تفاوت هایی که بین فاکتور خرید و فاکتور خدمات در سپیدار توضیحاتی را ارئه دادیم و در نهایت به تفاوتی که بین فاکتور خرید سپیدار و رسید انبار است مطالبی را برای شما ارائه کردیم.

اگر شما هم تجربه ای در استفاده از فاکتور خرید سپیدار دارید، می توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را بیان نمایید.

در ضمن شما می توانید سوال خود را در بخش نظرات مطرح کنید. درصورت هرگونه سوال و یا ابهام، پاسخگوی شما هستیم.

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما می‌توانید با شماره ۴۶۰۱۴۷۲۱-۰۲۱ و ۸۶۰۹۳۴۶۸-۰۲۱ تماس بگیرید.
همچنین می‌توانید فرم زیر را پر کرده تا در سریعترین زمان، کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

فرم مشاوره رایگان