نرم افزار حسابداری شرکتی

در کسب و کار های کوچک مدیریت امور مالی و اداری راحت است. اما در شرکت های بزرگ تر که تعداد صورت حساب ها و تراکنش و فعالیت های آن بیشتر است، ثبت امور مالی شرکت نیز دشوارتر است. بنابراین لزوم انتخاب و به کارگیری یک نرم افزار حسابداری شرکتی در شرکت های بزرگ احساس می شود و باید در شرکت ها از یک نرم افزار حسابداری مناسب استفاده کرد.

در این مقاله قصد داریم به تعریف نرم افزار حسابداری شرکتی، دلیل لزوم استفاده از آن در شرکت ها و سایر موارد بپردازیم. با ما همراه باشید.

نرم افزار حسابداری شرکتی

نرم افزار حسابداری شرکتی چیست؟

امروزه با بزرگ شدن سازمان ها و افزایش حجم کارهای آن ها، دیگر روش های سنتی و دستی در ثبت گزارش های مالی جوابگوی نیازهای شرکت نیست و کامپیوتر ها جای دفاتر و اسناد دستی و دفتر نویسی را گرفته اند.

به نرم افزار حسابداری که به حسابداران در ثبت گزارش های مالی کمک میکند و باعث آسان شدن کار آن ها می شود، نرم افزار حسابداری شرکتی می گویند. این نرم افزار حسابداری گزارش هایی را ارائه می دهند که مدیران با توجه به آن ها می توانند کارهای خود را دقیق تر و با سرعت بیشتری انجام دهند. به کارگیری و استفاده از این نرم افزار حسابداری باعث می شود که در شرکت یکپارچگی ایجاد شود و کارایی و سرعت انجام فعالیت ها در شرکت نیز افزایش یابد. مدیریت اموری مانند خرید و فروش، حقوق و دستمزد و خزانه در شرکت به وسیله این نرم افزار حسابداری در شرکت ها انجام می شود. با افزایش روش های جدید حسابداری در شرکت های تولیدی، خدماتی، صنعتی و پیمانکاری، تغییراتی در زمینه بازرگانی و اقتصادی به وجود آمده است.

نرم افزار حسابداری شرکتی چیست؟

وظایف نرم افزار حسابداری شرکتی

  • تهیه صورت حساب گردش مالی

  • تحلیل و بررسی نتایج مالی

  • حسابداری رویدادها

وظایف نرم افزار حسابداری شرکتی

چرا باید از نرم افزار حسابداری شرکتی استفاده کنیم؟

حسابداری شرکتی که در شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد و به حسابداری آن ها می پردازد، یکی از زیرشاخه های مهم از حسابداری است. نرم افزار حسابداری شرکتی، با نرم افزار حسابداری فروشگاهی که در رستوران ها و فروشگاه ها موجود است، تفاوت دارد.

نرم افزار حسابداری شرکتی به آسان تر شدن کار های حسابداران کمک می کند. این نرم افزار حسابداری به مدیران کمک می کند که کار هایشان را با سرعت بیشتری انجام دهند و همچنین دقت انجام کارهایشان نیز بیشتر شود. این نرم افزار با تهیه گزارش های منسجم و منظم و تاثیرات مهمی که در تصمیم گیری های مالی شرکت دارد، باعث می شود که مدیریت شرکت بهتر انجام شود.

مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری شرکتی

  • ثبت رویداد های مالی تحت عنوان اسناد حسابداری

  • صدور انواع اسناد حسابداری برای بخش های مختلف مانند انبار دریافت و چرداخت حقوق و دستمزد و تولید

  • امکان بررسی هزینه های پرداختی و دریافتی و انتخاب روش هایی برای مدیریت بهینه شرکت

مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری شرکتی چیست

ویژگی های مشترک در نرم افزار های حسابداری شرکتی

نرم افزار حسابداری شرکتی ، امکانات و قابلیت های متنوعی را برای انواع کسب و کار ها دارد.

تنوع این نرم افزار های حسابداری و اختلاف آن ها در قیمت و امکاناتی که در اختیار حسابداران قرار می دهند، باعث می شود که فرایند انتخاب نرم افزار حسابداری برای مشتریان مشکل شود.

با تمامی تفاوت ها، نرم افزار های حسابداری شرکتی در پنج ویژگی با هم مشترک اند.

  • دفترکل

  • حساب های دریافتی

  • حساب های پرداختنی

  • حقوق و دستمزد

  • گزارش گیری

پنج ویژگی مشترک نرم افزار حسابداری شرکتی

تفاوت های نرم افزار حسابداری شرکتی و نرم افزار حسابداری فروشگاهی

شرکت ها با توجه به اندازه ی سازمانی خود و نیاز هایی که دارند، از نرم افزار های حسابداری شرکتی متفاوتی استفاده می کنند.

در شرکت هایی که اندازه ی سازمانی آن ها کوچک است، نیازی به ویژگی تولید یا بهای تمام شده در نرم افزار حسابداری نیست. یا زمانی که تعداد کارکنان در سازمان کم باشد و سیستم حقوق و دستمزد نیز ثابت باشد، دیگر نیازی به سیستم حقوق و دستمزد در نرم افزار حسابداری نیست.

در فروشگاه هایی که از نرم افزار حسابداری فروشگاهی استفاده می کنند و دارای سیستم فروشگاهی هستند، فاکتور های خرید و فروش و مانده حساب اهمیت دارد. نرم افزار حسابداری فروشگاهی در دسته بندی نرم افزار های حسابداری، در رده های پایین قرار می گیرد. حسابداری فروشگاهی تنها بر روی حسابداری مالی و بازرگانی تاکید دارد و فقط از این دو استفاده می کند.

حساب های تفضیلی و خرید و فروش کالا و انواع موجودی از جمله حساب های با اهمیت در سیستم حسابداری فروشگاهی هستند.

تفاوت نرم افزار حسابداری شرکتی و فروشگاهی

نکات مهم در انتخاب نرم افزار حسابداری شرکتی

در انتخاب نرم افزار حسابداری شرکتی چند نکته ی مهم وجود دارد که در ادامه آمده است.

۱. ساده و کاربر پسند بودن

یک نرم افزار حسابداری مناسب باید ساده باشد تا حسابدار بتواند به راحتی با آن کار کند و در مدت زمان کوتاهی به آن تسلط پیدا کند. این ویژگی نرم افزار باعث می شود که بهره وری حسابدار افزایش یابد.

۲. ارائه گزارش های کاربردی و تحلیلی

یکی از ویژگی های نرم افزار حسابداری شرکتی ارائه گزارش های کاربردی و تحلیلی است. این ویژگی یکی از ویژگی های مهم برای سازمان ها و شرکت ها است. گزارش هایی که این نرم افزار حسابداری ارائه می دهد، باید بتواند توان تصمیم گیری در مدیران را افزایش دهد و در تصمیم گیری به آن ها کمک کند.

۳. گرافیک مناسب

نرم افزار حسابداری باید گرافیک و ظاهری مناسب داشته باشد. این ویژگی نرم افزار حسابداری به حسابداران در تحلیل بهتر اطلاعات کمک می کند.

بدین صورت که می توان با تکیه بر این ویژگی نرم افزار حسابداری، اطلاعات را به شکل نمودار به مدیران گزارش داد.

 ۴. به روز بودن نرم افزارها

نرم افزار حسابداری شرکتی باید این توانایی را داشته باشد که متناسب با تغییراتی که در قوانین مالیاتی، مقررات و شیوه نامه های مالی در طول زمان ایجاد می شود تغییر کرده و به روز شود.

۵. سازگاری با کسب وکار

یک نرم افزار حسابداری باید با کسب و کار و نوع فعالیت هایی که در آن انجام می شود سازگاری داشته باشد. شرکت باید از یک نرم افزار حسابداری مناسب استفاده کند که در راستای فعالیت هایی که شرکت انجام می دهد باشد.

۶. اتوماسیون

در بعضی از شرکت ها انجام معاملات حسابداری ساده توسط نرم افزار حسابداری کافی نیست. یک نرم افزار حسابداری شرکتی باید بتواند که اتوماسیون کامل هزینه های کارمندان و حقوق و دستمزد را نیز انجام دهد.

۷. امنیت

به دلیل اینکه اطلاعات مالی و مهم شرکت در یک نرم افزار حسابداری ثبت می شود، داشتن امنیت یکی از مهم ترین ویژگی های نرم افزار حسابداری شرکتی است. اگر یک نرم افزار حسابداری فاقد این ویژگی باشد اثرات مخربی روی سازمان خواهد داشت و دیگر کمکی به سازمان نخواهد کرد.

۸. قابلیت گسترش

هدف اصلی بسیاری از کسب وکار ها، رشد و توسعه است. رشد در سازمان های مختلف انواع مختلفی دارد. ممکن است در یک سازمان افزایش تعداد کارکنان نوعی از رشد باشد و برای سازمان دیگری، افزایش مقدار فروش نوعی از رشد باشد.

شرکت باید یک نرم افزار حسابداری را انتخاب کند که در آینده همراه با رشد و توسعه کسب وکار، آن نرم افزار حسابداری نیز امکان گسترش داشته باشد و بتواند سبد محصولی مناسب با کسب و کار را در اختیار شرکت قرار بدهد. حسابدارن نیز با گسترش کسب وکار نگران تغییر نرم افزار حسابداری نباشند.

۹. قیمت نرم افزار متناسب با امکانات

قیمتی که یک شرکت بابت خرید نرم افزار حسابداری پرداخت می کند روی هزینه های آتی سازمان نیز اثر می گذارد. نرم افزاری که فاقد ویژگی هایی که نام بردیم باشد در آینده هزینه های بسیاری را برای سازمان به وجود می آورد.

نکات مهم در انتخاب نرم افزار حسابداری شرکتی

چه نوع نرم افزار حسابداری شرکتی برای کسب وکار شما مناسب است؟

یکی از اشتباهاتی که معمولاً صاحبان کسب و کار ها هنگام خرید نرم افزار حسابداری انجام می دهند این است که به حدود سیستم حسابداری در مجموعه و سازمان خود توجه نمی کنند.

سازمان هایی هستند که در مجموعه ی خود سیستم حسابداری پیچیده ای ندارند اما یک نرم افزار حسابداری گران تهیه می کنند که از بسیاری امکانات نرم افزار اصلاً استفاده ای نمی شود . و یا سازمان هایی که سیستم حسابداری پیچیده و متنوعی دارند اما برای کاهش هزینه ها به سراغ نرم افزار هایی می روند که پاسخگوی بسیاری از نیاز های آن ها نمی باشد.

هنگام خرید نرم افزار حسابداری شرکتی، صاحبان کسب و کار ها باید به ویژگی ها و امکاناتی که نرم افزار در اختیار مجموعه ی آن ها قرار می دهد توجه کنند.

نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار

یکی از شرکت هایی که نرم افزار حسابداری را در اختیار مدیران و حسابداران قرار می دهد شرکت سپیدار همکاران سیستم است. نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار، کاربردی آسان و ساده دارد و برای کسب وکارهای کوچک طراحی شده است و مدیریت را راحت تر می کند.

شما می توانید با توجه به ویژگی ها و امکانات این نرم افزار و قابلیت هایی که در اختیار کسب وکار شما قرار می دهد، اقدام به تهیه این نرم افزار حسابداری شرکتی کنید.