تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

اظهارنامه مالیاتی یک تکلیف مالیاتی برای هر شخص حقیقی که مالیات به او تعلق می گیرد به شمار می رود. اشخاص باید نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی اقدام نمایند.

در نهایت بعد از تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی باید فرآیند ارسال را طی کنند.

در گروه بندی مالیاتی اشخاص حقیقی، گروه سوم که گسترده ترین گروه مالیاتی به شمار می رود، مربوط به صاحبان مشاغل کوچک است. صاحبان این شغل ها می بایستی هرساله قبل از ۳۱ خرداد، اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. در این بخش به آموزش تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی می پردازیم.

راهنمای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی ۹۸، ابتدا می بایستی در سامانه عملیات الکترونیک مالیات ثبت نام کنید. در این مقاله تیم مشاوره صدرا محاسب بصیر قصد دارد. تا در مورد نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی سال ۹۸، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما بگذارد.

برای ثبت نام در سامانه نظام مالیاتی باید مراحل ۵ گانه آن را انجام دهید. مراحل به صورت زیر است:

  1. پیش ثبت نام الکترونیک
  2. صحت سنجی اطلاعات
  3. تولید و ارسال اطلاعات کاربری
  4. ثبت نام الکترونیک
  5. اعتبار سنجی

بنابراین برای اشخاص حقیقی که صاحب کسب و کار هستند بحث سال مالی مطرح می شود. سال مالی برای اشخاص حقیقی همان سال شمسی یعنی از اول فروردین تا آخر اسفند ماه می باشد.

در راستای تسریع در فرآیند پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، سازمان امور مالیاتی کشور، این عملیات را در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی قرار داده است. اشخاص حقیقی باید ابتدا فرم ها را تکمیل و سپس آن را ارسال کنند.

زمان پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی ۹۸

پس از ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا پایان خرداد ماه باید اظهارنامه تکمیل گردد. در واقع زمانی که اظهارنامه مالیاتی را ارسال می کنید یا خوداظهاری می کنید، تا ۳۱ خرداد ماه سال ۹۹ فرصت دارید تا برای تکمیل اظهارنامه اقدام کنید.

نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

در این بخش به بررسی نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی می پردازیم:

نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه سوم

گروه سوم مالیاتی دارای دو نوع اظهارنامه مالیاتی می باشد:

۱- اظهارنامه انفرادی : اظهارنامه مالیاتی گروه سوم انفرادی مختص کسانی است که فقط مالک کسب ‌و کار خود بوده و آن را به شکل انفرادی مدیریت می کنند.

۲- اظهارنامه مشارکتی : اظهارنامه مالیاتی گروه سوم مشارکتی نیز ویژه صاحبان مشاغلی است که مالکیت شراکتی داشته و به شکل شراکتی مدیریت می شوند.

آموزش تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

در این بخش، پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه سوم انفرادی و مشارکتی را آموزش می دهیم :

نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه سوم انفرادی

در بخش اول به آموزش نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه سوم انفرادی می پردازیم :

قبل از شروع آموزش نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه سوم انفرادی، باید یادآوری کنیم که حتما کد رهگیری پیش ثبت نام را در دریافت کنید. برای راهنمایی در مورد نحوه گرفتن کد رهگیری به (ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی) و برای دریافت کد رهگیری به (ورود به سامانه پیش ثبت نام و ثبت نام) مراجعه کنید.

هنگام اجرا نرم افزار اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، گزینه اظهارنامه جدید را انتخاب کرده و سپس اطلاعات درخواستی را وارد کنید. در نظر داشته باشید که با توجه به این که اظهارنامه شما انفرادی است، حتما پاسخ سوال (آیا شریک دارید؟) را خیر انتخاب کنید و در قسمت مودی مشمول، گروه سوم را انتخاب کنید و در آخر روی گزینه تایید کلیک کنید.

آموزش تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

اکنون وارد صفحه دیگری مانند تصویر زیر می‌شوید که در آن اطلاعات شما نشان داده ‌شده است. در صورت صحت اطلاعات درج شده، روی گزینه تایید کلیک کنید.

تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

صفحه جدیدی مانند تصویر زیر باز می شود که یک فرم با چند صفحه وجود دارد و از بالای فرم، صفحات آن قابل انتخاب و تغییر می باشد. صفحه اول نشانگر اطلاعات حقیقی مودی است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاده می کنید، بعضی از بخش های این صفحه به صورت خودکار و بر اساس اطلاعات موجود در سازمان امور مالیاتی نشان داده می شود و بعضی بخش ها باید توسط خود فرد تکمیل می گردد. توجه داشته باشید که بخش های ستاره دار را باید تکمیل نمایید.

تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 98

در صفحه دوم فرم که طبق تصویر زیر مشخص است، مربوط به اطلاعات اقامتگاه قانونی یا همان واحد کسبی و همچنین اطلاعات حساب های بانکی مربوط به فعالیت شغلی فرد است. بنابراین این اطلاعات بسیار مهم و حساس بوده و باید با دقت زیاد تکمیل گردد.

نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

برگه سوم فرم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی انفرادی، مانند عکس زیر است و مربوط به وضعیت فعالیت در سال عملکرد، وضعیت محل کسب، اتحادیه، صنف و … می باشد. در نظر داشته باشید که نوع پاسخ شما به این اطلاعات سبب می شود تا در صفحه های بعدی فرم نیاز به پر کردن بعضی از جداول شوید.

راهنمای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

همان طور که در تصویر زیر مشاده می کنید صفحه چهارم فرم مربوط به مجوز هایی است که مودی دارا می باشد. در این صفحه باید مجوز اتحادیه صنفی خود را وارد نمایید.

راهنمای پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

اگر ملکی که فرد در آن فعالیت می کند اجاری باشد، او باید اطلاعات ملک اجاری خود را مثل عکس زیر در صفحه پنجم فرم وارد کند. بنابراین در صورت مالک بودن نیازی به تکمیل این صفحه نخواهید داشت.

نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

صفحه ششم فرم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی انفرادی، مربوط به هزینه های معاف از مالیات می باشد. اگر در عملکرد سالانه خود چنین هزینه هایی داشته‌ باشید، می توانید با وارد نمود آن از معافیت های لازم بهره ببرید.

نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 98

صفحه هفتم فرم مربوط به درآمد هایی می شود که مشمول معافیت های مالیاتی می باشند. در صورتی که فعالیت شما شامل فعالیت هایی است که معاف از مالیات هستند، درآمد به دست آمده را در بخش مربوطه وارد کنید. همانند تصویر زیر:

آموزش پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

یکی دیگر از راه های بهره مندی از معافیت‌های مالیاتی، انجام کمک های مالی‌ می باشد که از طرف سازمان امور مالیاتی تایید و مشخص شده است. اگر چنین کمک هایی کرده باشید، در صفحه هشتم فرم می توانید ثبت کنید. همانند عکس زیر:

راهنمای پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 98

صفحه نهم فرم نیز به بخشودگی های مالیاتی مربوط می شود. بنابراین در صورت مشمول بودن موارد درج شده، باید مقادیر آن ها را کامل کنید. به صورت زیر:

نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه سوم

در صفحه دهم فرم، مودی می تواند اطلاعات و جزییات اموال و دارایی های مربوط به شغل خود را ثبت کند.

نمونه فرم تکمیل شده اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

صفحه یازدهم فرم در تنظیم و ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه سوم، یکی از مهم ترین بخش های این پروسه می باشد. در این صفحه می بایستی اطلاعات هزینه و درآمد خود در طی یک سال گذشته را وارد کنید. با وارد کردن این مقدار، قسمت ((سود (زیان) ویژه)) به‌ طور اتوماتیک و با توجه به مقادیری که شما وارد کردید، محاسبه و نشان داده می شود. به صورت زیر:

نمونه فرم تکمیل شده اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 98

صفحه دوازدهم فرم، یکی از حیاتی ترین صفحه ها می باشد که مربوط به محاسبه میزان مالیات مودی است. در این صفحه کادر های رنگی به‌صورت اتوماتیک و یا از طریق مقادیر وارد شده توسط مودی که در جدول های صفحات قبلی پر شده، آورده می شود. بنابراین توسط کاربر امکان تغییر وجود ندارد. درنهایت میزان مالیات پرداختی توسط شما در انتهای این صفحه معین می گردد.

نمونه فرم تکمیل شده اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه سوم

در صفحه سیزدهم و پایانی فرم اظهارنامه اشخاص حقیقی گروه سوم، باید اطلاعات تکمیل کننده اظهارنامه وارد شود. در نتیجه اگر با یک شرکت حسابداری همکاری می کنید، باید حسابدار شما این قسمت را پر کند.

نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه سوم

نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه سوم مشارکتی

فرم اظهارنامه مالیاتی مشارکتی، مختص مودیانی می باشد که مالکیت کسب ‌و کار آن‌ها به طور شراکتی با فرد یا افرادی دیگر است. این فرم نیز همانند فرم اظهارنامه مالیاتی انفرادی است و فقط بعضی از صفحات آن با اظهارنامه انفرادی فرق دارد که آن ها را به شما آموزش می دهیم.

ابتدا نرم افزار اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی را اجرا می کنیم، پس از وارد کردن اطلاعات شخصی، سال مالی و گروه مالیاتی، مثل عکس زیر می بایستی جواب سوال (آیا شریک دارید) را روی گزینه (بله) قرار دهید.

راهنمای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 98

نخستین تفاوت در فرم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه سوم  شراکتی، در صفحه ششم فرم می باشد. در این صفحه اطلاعات تمامی شریک ها (از جمله مودی) بر اساس اطلاعاتی که در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت شده است نشان داده می شود. همچنین می توانید بعضی  اطلاعات ثبت شده را نیز ویرایش کنید.

آموزش تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 98

صفحه دوازدهم فرم اظهارنامه مشارکتی مثل اظهارنامه انفرادی به محاسبه میزان مالیات پرداخته شده است، با این تفاوت که چند بند کمتر دارد. همانند تصویر زیر:

نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 98

صفحه سیزدهم فرم یکی از با اهمیت ترین صفحه اظهارنامه مشارکتی است. در این صفحه بعد از انتخاب شرکا، باید اطلاعات مربوط به آن ها را تکمیل کنید. در آخر سهم هریک از شرکا از مالیات به طور اتوماتیک و خودکار محاسبه و نشان داده می شود.

آموزش پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 98
برای تماس با ما کلیک کنید

مشاوره رایگان

ما در صدرا محاسب به تمام سوالات شما در مورد مالیات پاسخ خواهیم داد.
برای تماس با ما کلیک کنید

نتیجه‌گیری

در این بخش با چگونگی تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی آشنا شدیم.

سپس راهنمای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی را گفتیم.

در ادامه زمان پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی ۹۸ را بررسی کردیم.

همچنین نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی انفرادای را شرح دادیم.

در نهایت نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی مشارکتی را بیان کردیم.

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما می‌توانید با شماره ۴۶۰۱۴۷۲۱-۰۲۱ و ۸۶۰۹۳۴۶۸-۰۲۱ تماس بگیرید.
همچنین می‌توانید فرم زیر را پر کرده تا در سریعترین زمان، کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

فرم مشاوره رایگان