تکمیل اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی یکی از تکالیف مالیاتی سالانه هر شخص حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات محسوب می شود که باید برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اقدام کنید.

همچنین بعد از تکمیل اظهارنامه مالیاتی باید نسبت به ارسال آن اقدام کنید.

در واقع  اظهارنامه مالیاتی گزارشی است که مودی مالیاتی می تواند از طریق آن اطلاعات مربوط به درآمد ها، هزینه ها، دارایی ها، بدهی ها، سرمایه، معافیت ها، درآمد مشمول مالیات، مالیات، بخشودگی مالیاتی و همچنین اطلاعات هویتی و مکانی و سایر اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنید.

تکمیل اظهارنامه مالیاتی ۹۸

برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی ۹۸ به صورت الکترونیکی، ابتدا باید در سامانه عملیات الکترونیک مالیات ثبت نام کنید. در این مقاله تیم مشاوره صدرا محاسب بصیر قصد دارد تا در خصوص نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی ۹۸، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

برای ثبت نام در سامانه نظام مالیاتی ابتدا باید صحت اطلاعات شما مورد تایید قرار بگیرد. سپس نام کاربری و رمز عبور برای شما ساخته و ارسال می شود. پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور می توانید وارد سامانه شوید. سپس باید اطلاعات تکمیلی خود را وارد کنید. و در نهایت اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهید.

بنابراین برای اشخاص حقوقی و حقیقی که صاحب کسب و کار هستند بحث سال مالی مطرح می شود، که برای اشخاص حقیقی، سال مالی همان سال شمسی یعنی از اول فروردین تا آخر اسفند ماه می باشد. برای اشخاص حقوقی، بر مبنای سال مالی اعلام شده در اساس نامه شرکت در نظر گرفته خواهد شد. در راستای سهولت و تسریع کار، سازمان امور مالیاتی کشور، انجام فرآیند اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی و حقیقی را در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی قرار داده است. که باید ابتدا فرم ها را تکمیل و سپس آن ها را ارسال کنید.

چگونگی تنظیم و تکمیل اظهارنامه مالیاتی

تا قبل از سال ۱۳۹۱، مودیان مالیاتی باید اظهارنامه های کاغذی را از مراجع مربوطه خریداری و برای تکمیل و ارسال آن اقدام می کردند.

این پروسه، زمان گیر و هزینه بر بود. برای تکریم مودیان و تسهیل و تسریع فرآیند ارسال و دریافت و تحلیل اطلاعات مودیان مالیاتی، اظهارنامه الکترونیکی از سال ۱۳۹۱، در دستور کار قرار گرفت. می توانید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، نسبت به تکمیل و پر کردن اظهارنامه مالیاتی اینترنتی اقدام کنید و کد رهگیری دریافت نمایید. در حال حاضر برای اظهارنامه ارزش افزوده و دریافت پلمپ دفاتر نیز، فرآیند ‌ها در سامانه های مربوطه و در بستر فضای مجازی صورت می گیرد.

سازمان امور مالیاتی اکنون تمایل به تنظیم اظهارنامه به شیوه الکترونیک و بدون مراجعه حضوری مودی را دارد. ارسال اظهارنامه به این روش مشروط به تکمیل مراحل ثبت نام الکترونیکی می باشد. کلیه مودیان اعم از حقیقی، حقوقی و تشکل های حقوقی می توانند با مراجعه به سایت www.tax.gov.ir از خدمات غیر حضوری این سامانه استفاده کنند.

در اظهارنامه مالیاتی اطلاعات شخص و یا شرکت باید به صورت دقیق و صحیح ثبت شود. در پایگاه اینترنتی سازمان امور اقتصادی و دارایی، فرم الکترونیکی اظهارنامه را تکمیل و ارسال کنید.

سپس شرکت ها و تاجران حقیقی می توانند در فرصت زمانی که به ‌آن ها داده می شود، دفاتر قانونی شرکت خود را نیز به اداره مالیاتی ارائه کنند. درصورتی که اطلاعات به شکل صوری وارد شده باشد و دفاتر با اظهارنامه مالیاتی مطابقت نداشته باشد، ممکن است جریمه هایی برای شرکت و یا تاجر اعمال گردد.

تکمیل اظهارنامه مالیاتی 98

مراحل تکمیل اظهارنامه الکترونیکی

  1. پیش ثبت نام شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری
  2. تایید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت پاکت نامه حاوی اطلاعات کاربری
  3. ثبت نام شماره اقتصادی
  4. تایید اطلاعات ثبت نام
  5. دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیک
  6. ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری
  7. دریافت و پرداخت قبوض پرداختی مالیات به صورت الکترونیک
پر کردن اظهارنامه مالیاتی 98

نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی

برای یادگیری چگونگی تنظیم و پر کردن اظهارنامه مالیاتی باید در نظر داشته باشیم که سیاست و برنامه عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در حال حاضر اخذ الکترونیکی اظهارنامه، بدون مراجعه حضوری مودیان به واحد های مالیاتی است. ارسال الکترونیکی اظهارنامه، مبنی بر به تکمیل مراحل ثبت نام الکترونیکی است. بهتر است تسلیم اظهارنامه پیش از نزدیک شدن به روز های پایانی مهلت تسلیم اظهارنامه انجام گیرد.

نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی

تکمیل اظهارنامه مالیاتی شامل چه کسانی می شود؟

اشخاص حقیقی 

در گروه بندی مالیاتی اشخاص حقیقی، گروه سوم که عظیم ترین گروه مالیاتی به شمار می رود مربوط به صاحبان مشاغل کوچک است. صاحبان این مشاغل باید هرساله اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

اشخاص حقوقی

اصلی ترین و مهم ترین وظیفه بخش مالی یک شرکت، ثبت و پر کردن اظهارنامه مالیاتی آن شرکت می باشد. میزان مالیات پرداختی یک مجموعه به‌ طور مستقیم به نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی آن بستگی دارد.

زمان پر کردن اظهارنامه مالیاتی

در این بخش به صورت خلاصه در مورد زمان پر کردن اظهارنامه مالیاتی صحبت می کنیم:

برای تکیمل اظهارنامه مالیاتی چقدر زمان داریم؟

زمانی که شما اظهارنامه مالیاتی را ارسال می کنید یا خوداظهاری می نمایید، اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه و اشخاص حقوقی تا پایان تیر ماه فرصت دارند تا نسبت به تکمیل اظهارنامه اقدام کنند.

برای تماس با ما کلیک کنید

مشاوره رایگان

ما در صدرا محاسب به تمام سوالات شما در مورد مالیات پاسخ خواهیم داد.
برای تماس با ما کلیک کنید

نتیجه‌گیری

در ابتدا این بخش به بررسی نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی پرداختیم.

همچنین پر کردن اظهارنامه مالیاتی ۹۸ را توضیح دادیم.

در ادامه در مورد چگونگی تنظیم و پر کردن اظهارنامه مالیاتی صحبت کردیم.

سپس مراحل تکمیل اظهارنامه الکترونیکی را بیان کردیم.

با نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی آشنا شدیم.

در نهایت زمان پر کردن اظهارنامه مالیاتی را شرح دادیم.

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما می‌توانید با شماره ۴۶۰۱۴۷۲۱-۰۲۱ و ۸۶۰۹۳۴۶۸-۰۲۱ تماس بگیرید.
همچنین می‌توانید فرم زیر را پر کرده تا در سریعترین زمان، کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

فرم مشاوره رایگان