پرداخت اظهارنامه مالیاتی

سازمان امور مالیاتی بر اساس هزینه ها و درآمد کسب شده اشخاص حقیقی و حقوقی طی یک سال مالی و گزارشاتی که در پرونده اظهارنامه مالیاتی خود ارائه می کنند، باید مبلغی را برای پرداخت اظهارنامه مالیاتی در نظر بگیرند.

طبق قانون مالیات ‌های مستقیم، به طور کلی ۵ دسته از افراد حقوقی و حقیقی مشمول پرداخت مالیات در ایران می‌باشند.
براساس همین قانون، مشمولین پرداخت مالیات موظف هستند، هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.
در ادامه با نحوه پرداخت اظهارنامه مالیاتی آشنا می شویم و همچنین زمان پرداخت اظهارنامه مالیاتی ۹۸ را بیان می کنیم.

پرداخت اظهارنامه مالیاتی

پرداخت اظهارنامه مالیاتی ۹۸

لازم است که بدانید برای پرداخت اظهارنامه مالیاتی ۹۸ به صورت الکترونیکی، باید در سامانه نظام مالیاتی ثبت کرده و در آن عضو شوید. در این مقاله تیم مشاوره صدرا محاسب بصیر قصد دارند تا در خصوص نحوه پرداخت و مهلت پرداخت اظهارنامه مالیاتی ۹۸، اطلاعات مفیدی در اختیار شما قراردهد.

برای ثبت نام در سامانه نظام مالیاتی ابتدا باید صحت اطلاعات شما مورد تایید قرار بگیرد سپس نام کاربری و رمز عبور برای شما ساخته و ارسال می شود. پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور می توانید وارد سامانه شوید و اطلاعات تکمیلی خود را وارد کرده و سپس اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهید.

بنابراین برای اشخاص حقوقی و حقیقی که صاحب کسب و کار هستند بحث سال مالی مطرح می شود که برای اشخاص حقیقی، سال مالی همان سال شمسی یعنی از اول فروردین تا آخر اسفند ماه می باشد و برای اشخاص حقوقی، بر مبنای سال مالی اعلام شده در اساس نامه شرکت در نظر گرفته خواهد شد. در راستای سهولت کار، سازمان امور مالیاتی کشور، انجام فرآیند اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی و حقیقی را در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی قرار داده است که کاربران باید ابتدا فرم ها را تکمیل و سپس آن را ارسال کنند.

مهلت پرداخت اظهارنامه مالیاتی

پس از ارسال اظهارنامه چقدر زمان برای پرداخت اظهارنامه داریم؟

پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی تا پایان تیر ماه باید نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید. در واقع زمانی که شما اظهارنامه مالیاتی را ارسال می کنید یا خوداظهاری می نمایید، تا ۳۱ تیر وقت دارید مالیات ابرازی را پرداخت نمایید و منتظر رسیدگی و برگ تشخیص باشید تا باقی مانده آن را بپردازید.

اشخاص حقیقی 

صاحبان مشاغل که جز اشخاص حقیقی محسوب می شوند، سال مالی آنها از اول فروردین ۹۸ شروع شده و تا پایان اسفند ۹۸ در نظر گرفته می شود.  مهلت پرداخت اظهارنامه مالیاتی آن ها تا پایان خرداد ۹۹ می باشد.

اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی که سال مالی آنها بر اساس زمان اعلام شده در اساس نامه آنها سنجیده می شود، تا پایان تیرماه ۹۹ مهلت دارند تا نسبت به پرداخت اظهارنامه خود اقدام کنند.

نحوه پرداخت اظهارنامه مالیاتی

در این بخش نحوه پرداخت اظهارنامه را آموزش می دهیم:

پس از ثبت اظهارنامه در سامانه صدور قبض مالیات و پرداخت الکترونیکی و قبل از ارسال اگر مالیاتی برای شما در نظر گرفته شده باشد صفحه ای مانند تصویر زیر برای شما باز می شود که باید مبلغ مالیات نقدی و تعداد اقساط آن را وارد نمایید. مبلغ نقدی باید حداقل ۴۰% مانده مالیات قابل پرداخت باشد و تعداد اقساط حداکثر ۴ قسط می باشد.

پرداخت اظهارنامه مالیاتی 98

بعد از تایید کد واحد مالیاتی و کلاسه پرونده و ارسال اطلاعات، کد رهگیری را دریافت می کنید و صفحه زیر برای شما نمایان می شود. با کلیک برروی گزینه نمایش قبوض صادره، به صفحه نمایش قبوض وارد می شوید.

شماره رهگیری اظهارنامه و شماره پیگیری ثبت نام شماره اقتصادی به صورت اتوماتیک کامل می شود. کافی است کلمه امنیتی را وارد نمایید و روی گزیرنه نمایش قبوض کلیک کنید:

نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی 98
پرداخت اینترنتی اظهارنامه مالیاتی

در این صفحه قبض های پرداختی شما نشان داده می شود. به طور مثال اگر پرداخت را در یک قسط انجام داده باشید دو قبض برای شما نشان داده می شود که یکی پرداخت نقدی و دیگری یکی از قسط های شما می باشد.

آیکون چاپ را انتخاب کنید تا فرآیند چاپ قبض ها صورت بگیرد.

پرداخت اظهارنامه مالیات

حالا قبض را چاپ کنید و یا شناسه قبض و شناسه پرداخت را یادداشت کنید.

پرداخت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
پرداخت اظهارنامه مالیاتی خودرو

اکنون برای پرداخت به لینک زیر مراجعه کنید:

پرداخت اینترنتی قبوض بانک ملی ایران

پرداخت اینترنتی اظهارنامه

روی پرداخت قبوض کلیک کنید:

در صفحه باز شده اطلاعات کارت بانکی خود را وارد نمایید.

در قسمت قبوض شناسه قبض و شناسه پرداخت خود را وارد کنید و سپس روی گزینه پرداخت قبوض کلیک کنید.

پرداخت اظهارنامه مالیاتی 97
اگر اطلاعات خود را به طور کامل و صحیحی وارد کرده باشید صفحه زیر برای شما نمایش داده می شود.
مهلت پرداخت اظهارنامه مالیاتی
برای تماس با ما کلیک کنید

مشاوره رایگان

ما در صدرا محاسب به تمام سوالات شما در مورد مالیات پاسخ خواهیم داد.
برای تماس با ما کلیک کنید

نتیجه‌گیری

اهمیت پرداخت مالیات در دنیای امروز، بر کسی پوشیده نیست. اشخاص حقیقی و حقوقی باید نسبت به پرداخت اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. با این حال، قانون برای برخی از اشخاص، زمانی را به عنوان مهلت پرداخت در نظر گرفته است.

در این مقاله سعی کرده‌ایم نحوه پرداخت اظهارنامه را آموزش دهیم.

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما می‌توانید با شماره ۴۶۰۱۴۷۲۱-۰۲۱ و ۸۶۰۹۳۴۶۸-۰۲۱ تماس بگیرید.
همچنین می‌توانید فرم زیر را پر کرده تا در سریعترین زمان، کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

فرم مشاوره رایگان