مقدمه: انواع اظهارنامه مالیاتی

آشنایی  با انواع اظهارنامه مالیاتی و مهلت ارسال آن ها در قوانین ایران، مهم ترین چیزی است که هر شخص حقیقی و حقوقی باید با آن آشنا باشد.

در این مقاله ابتدا شما با انواع اظهارنامه های مالیاتی آشنا می شوید. از مهم ترین آن ها، اظهارنامه عملکرد شخص حقیقی و همین طور اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی می باشد.

در ادامه در مورد اظهارنامه مالیات بر ارث و همچنین اظهارنامه مالیات بر املاک صحبت خواهیم کرد. علاوه بر آن اظهارنامه مشاغل خودرویی  و اظهارنامه انحلال شرکت را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع اظهارنامه مالیاتی و مهلت ارسال آن

در ادامه این مقاله به توضیح در مورد اظهارنامه حبس، نذر و وقف خواهیم پرداخت و در نهایت هم، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را معرفی خواهیم کرد.

در انتهای این مقاله نیز شما با موعد تسلیم انواع اظهارنامه های مالیاتی آشنا خواهید شد. در انتها جدول کامل مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی بر اساس نوع آن ها، موجود می باشد.

چرا آشنایی با انواع اظهارنامه های مالیاتی اهمیت فراوان دارد؟

اگر امور مالی خود را مدیریت کنید قطعا می توانید پول پس انداز کنید و از هدر رفت منابع مالیتان جلوگیری کنید. انواع مختلفی از اظهارنامه های مالیاتی عملکرد موجودند که با شناخت صحیح آنها می توان سر موعد مقرر به تکمیل و ارائه آنها پرداخت تا از جریمه های مالیاتی در امان بود.

امور مالیاتی و دغدغه های مربوط به آن یکی از نگرانی های جدی برای صاحبان مشاغل است. باتوجه به ساز و کارهای مالیاتی داخل کشور، اگر مبالغ را به شیوه صحیح وارد سامانه سازمان مالیات نکنید مشمول جریمه و یا مجازات متعاقب خواهید بود.

باتوجه به ضرورت این امر، صاحبان مشاغل بزرگ و یا کوچک و حتی خوداشتغالی ها بایستی بطور دقیق و صحیح اطلاعات مالیاتی را وارد کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع اظهارنامه مالیاتی عملکرد آشنا کنیم تا بتوانید به آسانی امور مالیاتی تان را مدیریت کنید.

اینفوگرافیک انواع اظهار نامه مالیاتی و موعد تسلیم آن ها

چرا افراد جامعه ملزم به پرداخت مالیات هستند؟

مالیات یک هزینه مالی اجباری است که توسط سازمان دولتی به منظور تامین هزینه های مختلف عمومی به مالیات دهنده دریافت می شود. عدم پرداخت، به همراه فرار یا مقاومت در برابر مالیات، طبق قانون مجازات می شود.

در شرح اثرات مالیات در ویکی پدیا اشاره شده است که مالیات را می توان، به دو دسته اساسی تقسیم کرد:

  1. اثر درآمدی که قدرت خرید را برای برای مالیات دهندگان کاهش می دهند
  2. اثر جانشینی که باعث جانشین شدن کالاهای دارای مالیات در ازای کالای غیرمشمول می شوند.

قانون مالیات و شیوه پرداخت آن در کشورهای مختلف باتوجه به سیاست های مالی هرکشور تدوین می گردد. طبق قانون هر فرد شاغل بایستی مالیات پرداخت کند.

ما در مقاله «مالیات چیست ؟»  به صورت کامل در مورد این موضوع صحبت کرده ایم که می توانید آن را مطالعه نمایید.

نحوه محاسبه مالیات در ایران

شیوه محاسبه مالیات به دو شکل است: مودی خوداظهاری داشته باشد یا سازمان امور مالیاتی به تعیین مالیات بپردازد. در صورتی که با خود اظهاری و مفهوم آن آشنا نیستید، می توانید از مقاله «خود اظهاری چیست» ما در سایت استفاده کنید تا با این مفهوم آشنا گردید.

در ایران مالیات به دو دسته کلی تقسیم می شود:

  • مالیات بر دارایی:

    طبق تعریف، مالیات بر دارایی شامل دارایی های فرد است که مالیات بر ارث یکی از مهم ترین آنها است.

  •  مالیات بر درآمد:

    طبق تعریف، مالیات بر درآمد، درآمد شخص حقیقی یا حقوقی است که اساس محاسبه مالیات است.

سال مالی، شروع و انتهای یک سال شمسی است که با توجه به اساسنامه هر شرکت تعیین می شود. بطور مثال سال مالی یک شرکت می تواند از اردیبهشت ماه آغاز شود.

سال مالیاتی طبق قانون مالیات، برابر با یک سال شمسی کامل است که تاریخ شروع آن یک فروردین است که منتهی به آخرین روز اسفند است.

افراد حقیقی و حقوقی باید در پایان هرسال مبلغ هزینه،درآمد، معافیت و سایر موارد مرتبط با آن را بطور دقیق در سامانه مالیات وارد کنند تا مبلغ مالیات پرداختی محاسبه شود.

باتوجه به این امر بخشی از درآمد دولت از کسب مالیات است ضروری است تا مودیان مبالغ سود و ضرر را صحیح وارد کنند تا پس از بررسی کارشناسان اداره مالیات مشمول جریمه نشوند. زمان پرکردن فرم های مالیاتی در سامانه نیز هرساله از طریق اداره مالیات اعلام می شود.

معرفی اظهارنامه عملکرد

این اظهارنامه برای شرکت ها و افراد تهیه می شود. اگر تنظیم اظهارنامه مالیاتی برای فرد حقیقی صورت گیرد، به آن خوداظهاری یا اظهارنامه مالیاتی شخصی می گویند.

اگر تنظیم اظهارنامه مالیاتی برای شرکت ها تنظیم شود به آن اظهارنامه مالیاتی مشارکتی می گویند. ما در یک مقاله جداگانه با نام «اظهارنامه عملکرد چیست؟» به صورت کامل این مباحث را مورد بررسی قرار داده ایم.

معرفی اظهارنامه مالیاتی عملکرد

اشخاص حقیقی و حقوقی طبق قانون بایستی در سامانه مالیاتی کشور ثبت نام کنند و پس از طی مراحل ثبت نام و تایید آنها، بعنوان مودیان مالیاتی شناخته می شوند. مودیات مالیاتی موظفند طبق زمان اعلامی اداره مالیات به ثبت اظهارنامه خود بپردازند.

درصورتیکه مودیان طبق زمان اعلام شده اظهارنامه را اعلام نکنند مودیان به میزان ۲.۵% مالیات به ازای هرماه نسبت به زمان تاخیر مشمول جریمه دیرکرد می شوند.

همچنین اگر مودیان حقوقی یا حقیقی اظهارنامه مالیاتی عملکرد را اعلام نکنند، به ترتیب ۳۰% و ۱۰% میزان مالیات پرداختی جریمه می شوند.

چند نوع اظهارنامه مالیاتی داریم؟

در قوانین ایران، شما با انواع اظهارنامه های مالیاتی سر و کار خواهید داشت. بر اساس نوع اظهارنامه، مواعد تسلیم آن ها نیز در قانون باهم تفاوت هایی دارد.

بر مبنای اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند، انواع مختلفی از اظهارنامه مالیات، برای آن ها در قانون تعریف شده است. بر این اساس می توان انواع اظهارنامه های مالیاتی را به انواع زیر تقسیم نمود:

۱.  اظهارنامه مالیاتی عملکرد مودی حقیقی

اشخاص حقیقی با توجه به نوع و حجم فعالیت در گروه­های عملکردی تقسیم­ بندی می­ شوند و مالیاتشان نیز براساس ضوابط مربوط به گروه متعلقه است.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد اشخاص حقیقی تا چه زمان می باشد؟

موعد تسلیم اظهارنامه مالیاتی مودی حقیقی باتوجه به زمان اعلامی اداره مالیات است که معمولا این زمان آخر خردادماه می باشد.

بخش عمده ای از مالیات دهندگان کشور، شامل این دسته می باشند که به سه گروه کلی تقسیم بندی شده اند. ما در بخش های دیگر سایت صدرا محاسب، به بررسی کامل این گروه ها پرداخته ایم که می توانید آن ها را مشاهده نمایید.

۲.  اظهارنامه مالیاتی عملکرد مودی حقوقی

کلیه اشخاص و شرکت های حقوقی که در اداره ثبت شرکت ها، به ثبت رسیده اند و همین طور تشکل های قانونی و وزارت خانه ها و اتحادیه های صنفی، طبق ماده ۱۱۰ قانون مالیات، می باید مالیات خود را پرداخت نمایند.

این شرکت ها و اشخاص، جز قسمت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی قرار گرفته اند و برای هر سال مالی خود، می باید کلیه سودها، زیان ها و ترازنامه خود را به سازمان مالیات اظهار نمایند.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد اشخاص حقوقی تا چه زمان می باشد؟

مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی مودی حقوقی باتوجه به زمان اعلامی اداره مالیات است که معمولا این زمان آخر تیر ماه می باشد.

معرفی انواع اظهارنامه های مالیاتی در قوانین ایران

۳.  اظهارنامه مالیات بر ارث

مالیات بر ارث جزو مواردی است که معمولا افراد در طول زندگی با آن برخورد می­کنند. پس از فوت شخص، اموال و دارائی های باقیمانده از او بین وراث تقسیم خواهد شد.

بر همین اساس لازم است تا فرم های مربوط به مالیات بر ارث (موجود در قانون جدید مالیات های مستقیم) از سایت سازمان مالیات کشور، گرفته شده و دوباره به این سازمان ارائه گردد.

از منظر حقوقی، دو نوع مالیات بر ارث وجود دارد:

  • مالیات بر آنچه متوفی باقی گذاشته: مالیات بر آنچه متوفی باقی گذاشته که به آن ترکه متوفی نیز می گویند، مالیات بر دارائی هایی است که به ارث برسد یا نرسد مثلا ممکن است متوفی فرزندی نداشته باشد یا ورثه ارث را قبول نکنند.
  • مالیات بر ارث مستقیم: اموال و دارائی هایی است که به وراث رسیده و آن را قبول کرده اند.

مالیات بر ارث مستقیم شامل اموال و دارائی هایی است که متعلق به متوفی بوده است. این مالیات به ورثه تعلق می گیرد و ورثه در قبال دارائی به ارث رسیده موظف به پرداخت مالیات می گردد. محاسبه مبلغ مالیات می تواند به بصورت کلی یا جزئی باشد.

همچنین هریک از وراث می توانند بصورت جداگانه مالیات بر ارث را پرداخت نمایند و الزامی پرداخت یکجا مالیات به اداره مالیاتی نیست.

در قانون جدید مالیات بر ارث نهادهای مالی یا اعتباری و یا سازمان های دولتی و غیردولتی که مال و یا دارائی از متوفی دارند تا قبل از پرداخت مالیات بر ارث نباید این دارائی  ها را تسلیم کنند.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارث تا چه زمان می باشد؟

موعد تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث تا یکسال بعد از فوت متوفی است. اگر وراث در زمان اعلام شده اقدامی نکنند در زمان ارائه اظهارنامه هزینه های کفن و دفن نیز درنظر گرفته خواهدشد.

۴.  اظهارنامه مالیات بر املاک و مستغلات

این اظهارنامه مربوط به اجاره  یا خرید و فروش املاک و یا مستغلات خالی بوده و مودی باید اظهارنامه املاک را به سازمان مالیات اعلام کند.
مالیات بر اجاره نیز برای قراردادهای دست اول به عهده مالک و برای قراردادهای دست دوم به عهده مستاجر است.

مالیات بر مستغلات خالی شامل واحدهایی خواهد بود که سال اول خالی باشند و از سال دوم مشمول مالیات می گردند. میزان مالیات در سال های متوالی متفاوت است.

در سال دوم میزان مالیات برابر نیمی از مالیات بر اجاره، در سال سوم برابر مالیات بر اجاره ملک خواهد بود.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر املاک تا چه زمان می باشد؟

موعد تسلیم اظهارنامه مالیات بر املاک، طبق قوانین سازمان مالیات تا پایان تیر ماه می باشد. مالیات بر خرید و فروش املاک نیز، بایستی حداکثر ظرف مدت یک ماه از انجام معامله پرداخت گردد که در غیر اینصورت مشمول جریمه دیرکرد خواهد بود.

اظهارنامه مالیات بر ارث و اظهارنامه مالیات بر املاک

۵.  اظهارنامه مشاغل خودرویی

این اظهارنامه مربوط به اصناف خودرویی است که از خودرو کسب درآمد کنند. بر همین اساس این دسته از افراد باید اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو را پرداخت نمایند.

این اظهارنامه مربوط به صاحبان مشاغل خودرویی شامل رانندگان تاکسی، اتوبوس، کامیون ، خودروی باری، عمومی و راهسازی می باشد که باید به دفاتر پیشخوان دولت یا دفاتر پست مراجعه کنند و مبلغ مالیات مقطوع را بپردازند.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو تا چه زمان می باشد؟

موعد تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی، در پایان هر سال می باشد.

۶.  اظهارنامه انحلال شرکت

این اظهارنامه مربوط به شرکت هایی است که باتوجه به قوانین تصمیم به انحلال شرکت گرفته اند. این اظهارنامه مطابق ماده ۱۱۴ و ۱۱۶ تکمیل می گردد.

شرکت ها بایستی اظهارنامه ای حاوی سود و زیان شرکت تنظیم کرده و آن را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات انحلال شرکت تا چه زمان می باشد؟

موعد تسلیم اظهارنامه انحلال شرکت حداکثر شش ماه پس از انحلال آن شرکت می باشد.

اظهارنامه مالیات بر مشاغل خودرویی و اظهارنامه مالیات انحلال شرکت

۷. اظهارنامه حبس، نذر و وقف

اموالی که به وسیله وصیت اشخاص یا نذر آن ها به وارث منقل می گردد هم، شامل ماده ۳۹ قانون مالیات های مستقیم خواهند شد.

در چنین شرایطی، که منفعت مالی به شخص می رسد، این مالیات مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی خواهد بود و می باید مالیات بر وقف، حبس و نذر در مورد آن به اجرا درآیند.

مهلت ارسال اظهارنامه حبس، نذر و وقف تا چه زمان می باشد؟

موعد تسلیم اظهارنامه وقف و حبس و نذر، حداکثر سه ماه بعد از زمان عقد یا فوت شخص می باشد. این اظهارنامه براساس ارزش ریالی تنظیم شده و به سازمان امور مالیاتی ارسال می گردد.

۸.  اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

بر طبق تعریف سازمان مالیات، ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله ای می باشد. در هر مرحله ای که در زنجیره واردات، تولید و توزیع می باشید، می باید برای فرستادن یا انتقال خدمات و محصولات به زنجیره بعدی، این مبلغ را اخذ نموده و به سازمان مالیات ارائه دهید.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تا چه زمان می باشد؟

موعد تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده، چهار بار در طول سال می باشد.

این اظهارنامه بصورت فصلی تنظیم می ­گردد، بنابراین چهار بار در طول سال بایستی این اظهارنامه برای سازمان امور مالیاتی ارسال شود.

میزان این مالیات مجموع مالیات و عوارض است و باید پانزده روز ابتدایی دوره بعد ارسال گردد.

اظهارنامه مالیاتی نذر و وقف و حبس
برای تماس با ما کلیک کنید

مشاوره رایگان

ما در صدرا محاسب به تمام سوالات شما در مورد مالیات پاسخ خواهیم داد.
برای تماس با ما کلیک کنید

نتیجه گیری در مورد انواع اظهارنامه مالیاتی و مهلت ارسال آن ها

در این مقاله ما به صورت کامل در مورد انواع اظهارنامه های مالیاتی و موعد تسلیم آن ها در قوانین ایران صحبت کردیم. همچنین تبصره های جدید در سال ۹۹ نیز، به این مقاله اضافه شده است.

به خاطر داشته باشید هر کسب و کاری بایستی اطلاعات مالی خود را صحیح ثبت کند. برای جلوگیری از ضررهای مالی و مجازات های قانون مالیاتی، اظهارنامه های مالیاتی عملکرد را طبق زمان اعلام شده و بطور دقیق در سامانه مالیاتی ثبت کنید.

به همین علت است که بسیاری از صاحبان مشاغل علاقمندند با تیم حسابداری مجربی کار کنند تا نسبت به ارسال به موقع اظهارنامه اطمینان کسب کنند.

اگر سوالی داشتید می توانید سوال خود را در بخش نظرات مطرح کنید، درصورت هرگونه سوال و یا ابهام، پاسخگوی شما هستیم.

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما می‌توانید با شماره ۴۶۰۱۴۷۲۱-۰۲۱ و ۸۶۰۹۳۴۶۸-۰۲۱ تماس بگیرید.
همچنین می‌توانید فرم زیر را پر کرده تا در سریعترین زمان، کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

فرم مشاوره رایگان